Turystyka: zielone strategie w hotelarstwie

Jedną z najbardziej dotkniętych przez pandemię dziedzin gospodarki była turystyka. Po otwarciu rynku większość firm z branży borykała się z problemami finansowymi. Dlatego przedsiębiorcy poszukiwali oszczędności. W wielu, nawet najbardziej eleganckich hotelach, zrezygnowano z kosmetyków w jednorazowych opakowaniach, czy też z codziennego sprzątania pokoi i wymiany pościeli. Zmiany wymuszone przez oszczędności nie wpłynęły na jakość obsługi gości. Wpłynęły za to pozytywnie na środowisko. 

Zgodnie z Deklaracją z Glasgow (Konferencja ONZ COP 26), dotyczącą działań klimatycznych w światowej turystyce, cała branża ma obniżyć uciążliwość dla środowiska o 50 proc. do 2030 r. Wiele sieci hotelowych do swoich strategii i procedur obsługi gości wprowadziło działania, które idą w kierunku tego celu. Można tu wymienić np.:

  • minimalizację zużycia wody
  • rezygnację z opakowań jednorazowych
  • zmniejszenie ilości odpadów
  • zamawianie lokalnych produktów
  • energooszczędną architekturę

Turystyka: wdrażanie zasad trwa 

Świetnym przykładem wdrażania tych zasad w życie jest hotel Mercure Kraków Stare Miasto, należący do sieci Accor. Obiekt Mercure ma wpisane w swoją strategię biznesową szereg działań z zakresu zrównoważonego rozwoju. Składają się na to m.in. działania z zakresu: oszczędności energii, dążenia do zero waste oraz promowania lokalnych produktów i dostawców. 

Do najważniejszych zasad, które przyświecają zarządzaniu obiektem można zaliczyć:

  • znaczne ograniczenie zużycia energii (budynek jest certyfikowany międzynarodowym certyfikatem BREEAM na poziomie „Very good”, zastosowanie specjalistycznych urządzeń w kuchni, minimalizujących zużycie energii)
  • strategia ZERO WASTE (całkowita eliminacja jednorazowego plastiku, zastosowanie napełnianych kosmetyków w pokojach zamiast jednorazowych, planowanie menu w sposób maksymalnie redukujący marnowanie jedzenia)
  • stawianie na lokalność (m.in. produkty żywnościowe od lokalnych dostawców, wino z pobliskiej winnicy, soki z małopolskiej ekologicznej tłoczni).

To tylko niektóre z szerokiego wachlarza działań proekologicznych tego hotelu. Nawet w wystroju wnętrz widać elementy lokalnej kultury i tradycji. Sprawia to, iż mimo, że hotel to sieciówka, od razu wiemy, gdzie się znajdujemy, w jakim mieście i w jakim kraju. To ważne, bo kształtuje świadomość klientów i może wpływać na ich późniejsze decyzje zakupowe. 

Świadomi konsumenci mobilizują biznes do zmian

Z roku na rok rośnie świadomość ekologiczna konsumentów. Eksperci branżowi podkreślają, że wybierając hotel klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy dany obiekt dba o środowisko. Badania pokazują, że ponad 60 proc. podróżnych ceni sobie i szuka zrównoważonej, przyjaznej dla środowiska opcji. Ludzie chcą czuć, że mają pozytywny wpływ na świat, gdziekolwiek się znajdują.

Dlatego coraz więcej hoteli zaczyna uzyskiwać „zielone” certyfikaty. Chcą w ten sposób pokazać swoim klientom zaangażowanie w obronę klimatu i troskę o środowisko. Istnieje wiele organizacji, które zajmują się certyfikacją ekologicznych hoteli. To m.in.: Global Sustainable Tourism Council, Green Tourism, Travelife, EU Ecolabel i wiele innych. Praktycznie każdy turystyczny kraj wprowadza swoje oznaczenia, promujące zrównoważoną turystykę. Obiekty noclegowe, firmy turystyczne czy popularne destynacje wdrażają „zielone” certyfikaty do swoich strategii marketingowych, jako bardzo ważny element komunikacji. 

Warto wziąć to pod uwagę planując wyjazd turystyczny lub służbowy. Rezerwując nocleg zapytać, co firma robi w trosce o planetę. Konsumenci zmieniają swoje zachowania na proekologiczne i należy stymulować biznes do szybszej transformacji, przez nasze świadome wybory.