Nie tylko różnorodność sposobów odbioru paczki może przekonać klientów do dokonania zakupów w danym e-sklepie. Istotne są także rozwiązania logistyczne. Kwestia zagrożenia zmianami klimatu będzie kształtować trendy zakupowe w najbliższych latach – wynika z Barometru e-Shoper 2022 od Geopost, do którego należy DPD Polska.
Oczekiwania współczesnego konsumenta wobec rynku e-commerce wciąż wykazują tendencję wzrostową. Rozpatrując je, najczęściej myślimy o możliwości dokonania bezproblemowych zakupów, szybkich i niezawodnych doręczeniach. Także opcji śledzenia swojej przesyłki czy swobodnego decydowania o jej odbiorze. W ostatnich latach to jednak zrównoważony rozwój stał się jednym z decydujących czynników mających wpływ na wybór sprzedawcy i sposobu doręczenia produktów. Aż dla 60 proc. ankietowanych w Barometrze e-Shoper 2022, ważna jest możliwość wyboru zrównoważonych opcji dostawy. Jeszcze więcej, bo aż 64 proc. konsumentów przyznaje wprost, że chętniej wybierze zakupy w aplikacji czy na stronie internetowej, która tego typu dostawę oferuje kupującym.
Co oznaczają bardziej zrównoważone opcje dostawy?
To przede wszystkim doręczenia za pomocą pojazdów zero i niskoemisyjnych czy możliwość łączenia kilku zamówień w ramach jednej przesyłki. Równolegle rośnie rynek ubrań używanych. To świadczy o tym, że mamy do czynienia z coraz bardziej „zrównoważoną” konsumpcją, również w modelu C2C. 34 proc. regularnych e-nabywców – wg danych Barometru e-Shoper 2022 – przyznaje, że obecnie kupuje więcej produktów używanych.
– Obserwując zmiany świadomości społecznej dotyczące klimatu, w DPD Polska od dawna podejmujemy działania na rzecz redukcji naszego śladu węglowego. Tylko w ubiegłym roku 300 naszych elektrycznych busów kurierskich obsłużyło ponad 4,5 miliona paczek, pokonując prawie 2 mln kilometrów. Rozwijamy także flotę rowerów cargo działającą przy DPD Pickup Oddziałach Miejskich. Po ulicach największych miast kurierzy rowerowi realizują dostawy za pomocą 60 elektrycznych rowerów – mówi Maciej Głowacki, członek Zarządu DPD Polska.