Nie po to, żeby być zauważonym, ale żeby pomóc

WOŚP
WOŚP

Wsparcie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy ma dla firm wymiar społeczny. Powszechne pozytywne nastawienie do tej inicjatywy, jej rozmach i entuzjazm uczestników, buduje i wspiera wizerunek zaangażowanych w nią marek. To się dzieje „przy okazji” i nie jest głównym celem podejmowanych działań i współpracy.

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagra już po raz 30-sty. Co roku angażuje miliony osób i wiele firm – zarówno największych korporacji, jak i tych mniejszych. W akcję włączają się przedstawiciele biznesu, celebryci i uczniowie. Różnymi kanałami płyną pieniądze, które trafiają na konto fundacji WOŚP w mBanku. Współpraca banku z Orkiestrą zdecydowanie wykracza jednak poza standardową obsługę finansową. 

– Nie prowadzimy działań związanych z Finałem WOŚP po to, żeby być zauważonym, ale po to, żeby jak najbardziej wspomóc cele Wielkiej Orkiestry. Całość naszej komunikacji opiera się na tym, żeby zachęcić klientów do wpłat. Dlatego dajemy rozwiązania, które to ułatwiają, jak np. serduszko w aplikacji mobilnej. Co roku przygotowujemy też akcję specjalną, zwiększającą aktywność klientów. Dzięki temu promujemy ideę Finału i dajemy klientom możliwość wsparcia charytatywnych celów w prosty sposób – opowiada Kinga Wojciechowska-Rulka z biura prasowego mBanku.

Motywować do hojności na rzecz WOŚP ma również deklaracja banku, że jeżeli danego dnia będzie co najmniej 100 wpłat od klientów, to bank przekaże dodatkowe 100 000 zł na Fundację. Akcja rozpoczęła się 10 stycznia i trwa aż do finału zbiórki. Dzięki niej bank łącznie może przekazać dodatkowo na rzecz WOŚP aż 2 mln zł.

Marketing w służbie dobroczynności

Przez 5 lat współpracy z WOŚP, w mBanku wykorzystywaliśmy większość – jeśli nie wszystkie – z dostępnych narzędzi marketingowych. Tegoroczny Finał wspieramy kampanią w TV, radiu i internecie, a także w kinie. Komunikacja odbywa się też poprzez profile własne oraz WOŚP. Do naszych klientów wysłaliśmy komunikację – w serwisie bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. W samej aplikacji jest zresztą serduszko, które znacząco upraszcza przelanie darowizny na WOŚP. Mamy limitowaną edycję karty płatniczej zaprojektowanej przez Jurka Owsiaka oraz nowość, mobilną wersję karty dla fanów eko. Ponadto, pojawią się nasze bilboardy, wyklejki na placówkach, obrandowane worki, które przekazujemy wolontariuszom. Organizujemy akcje w polskich miastach, w której można zrobić sobie zdjęcie z wirtualnym Jurkiem Owsiakiem. W samym studiu jest obecny nasz sztab, który jak zawsze pilnie liczy napływające pieniądze. Wszystko po to, żeby jak najlepiej wspomóc cel Finału – opowiada Angelika Poreda, koordynator współpracy z WOŚP.

W projekt zaangażowane są także inne spółki grupy np. mLeasing. Od 20 stycznia wystarczy zrobić sobie zdjęcie ze specjalnym filtrem, opublikować je na Instagramie lub Facebooku z hasztagiem #GramyRazem2022, a firma leasingowa przekaże na rzecz 30. Finału WOŚP 10 zł. 

W kierunku dobrobytu społecznego

Działania wokół Orkiestry nie są traktowane przez bank jako element, który miałby się przełożyć bezpośrednio na sprzedaż. W przyjętej w listopadzie strategii mBanku czytamy m.in. „Będziemy przyczyniać się do dobrobytu społecznego przez dalszą współpracę z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy (WOŚP)”. Współpraca przy największej w Polsce akcji społecznej jest doskonałym elementem strategii ESG i to zarówno w obszarze społecznym jak i – co mniej oczywiste – w obszarze ładu korporacyjnego. 

 – Odpowiedzialność społeczną uważamy za integralną część naszej organizacji. Dlatego też współpraca z WOŚP pojawiła się jako element naszej strategii. Zachęcamy klientów do aktywności obywatelskiej i ułatwiamy im wspieranie organizacji charytatywnych. Ponadto, jesteśmy dumni, że możemy być partnerem WOŚP. To największa i wzbudzająca największe zaufanie Fundacja, która w ciągu 29. Finałów zebrała i wydała na wsparcie polskiej medycyny sumę ponad 1,5 mld zł i kupiła ponad 67 tys. urządzeń – mówi Iwona Ryniewicz, dyrektor departamentu komunikacji i strategii marketingowej w mBanku.

Działania prowadzone przez mBank przynoszą efekty. W badaniach dotyczących znajomości marek wspierających WOŚP, bank zajmuje czołowe miejsce. Jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie znajomość spontaniczną jest na miejscu drugim. Jeszcze lepiej zaangażowanie banku pokazuje wskaźnik „Bank, który wspiera sprawy ważne społecznie”. W styczniu – czyli miesiącu Finału Orkiestry – jego wartość wzrasta o ok. 1/3.

  • mBank jest partnerem Fundacji WOŚP od 5 lat. W tym czasie wspólnie z klientami wsparł cele styczniowych Finałów WOŚP kwotą blisko 70 mln zł.
  • Przy obsługiwanych przez bank Finałach pracowało ponad 4 tys. pracowników, a klienci zamówili ok. 111 tys. specjalnych kart projektowanych przez Jurka Owsiaka. 
  • mBank przekazał też na akcje charytatywne WOŚP część swojej kolekcji dzieł sztuki. Z charytatywnych aukcji bank uzyskał ponad 1,7 mln zł, które przekazał na WOŚP. 

Być dumnym z pracodawcy

Zachowanie i postawa pracowników pokazuje dużą akceptację dla działań wspierających Orkiestrę.

– Nasi pracownicy bardzo chętnie angażują się w działania wspierające Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Kiedy ogłosiliśmy rozpoczęcie współpracy najczęściej pojawiało się określenie, że są dumni z pracodawcy i tej decyzji. Każdorazowo Finał WOŚP ich elektryzuje, chętnie się angażują, wymyślają nowe sposoby na pomoc, przekazują przedmioty na wewnętrzne aukcje, są członkami sztabów itp. I my jako organizacja bardzo się z tego cieszymy – opowiada Monika Karolak-Borowy, szefowa warszawskiego sztabu mBanku.

Do tej pory przy obsługiwanych przez mBank Finałach uczestniczyło ponad 4 tys. pracowników banku. Brali udział, jako ekipa rozliczająca wpłaty, ale także jako wolontariusze zbierający datki czy też angażując się w inne projekty.

WOŚP
WOŚP

Sztabowi i kwestujący

Zaangażowanych pracowników można podzielić na dwie grupy. Pierwszą są wolontariusze sztabowi, którzy organizują sztaby w siedzibach banku w Łodzi i Warszawie. Do ich zadań należy składanie i wydawanie puszek, organizacja atrakcji sztabowych, rozliczanie wolontariuszy, przygotowywanie poczęstunku i ciepłych napojów dla kwestujących. Przygotowują oni również plan sztabu, dbają o jego bezpieczeństwo. Drugą grupą są wolontariusze kwestujący. To osoby, które bardzo często do działań włączają swoje rodziny czy przyjaciół.

– Do podejmowanych działań nie musimy nikogo specjalnie zachęcać. Zrozumienie dla wsparcia Orkiestry przez mBank jest tak duże, że pracownicy chętnie się angażują w pomoc i każdy chce dołożyć coś od siebie. To dla nas priorytetowy projekt wymagający zaangażowania finansowego i organizacyjnego. Jednak to nie jest najważniejszą kwestią w tym przypadku. Mam wrażenie, że zarówno pracownicy jak i klienci są zadowoleni z naszego zaangażowania w WOŚP. Cieszę się z tego, bo wszyscy mają poczucie, że robią dobre i ważne rzeczy – podsumowuje Kinga Wojciechowska-Rulka z biura prasowego mBanku.