Działania ESG w firmach pod lupą UOKiK

UOKiK w postępowaniu bada, czy duże firmy nie wprowadzają w błąd konsumentów, opowiadając o swoich dokonaniach w zakresie ekologii i ESG – podaje Puls Biznesu. Na liście sprawdzanych jest na razie 7 firm, w tym Allegro i LPP. W 2022 roku ecoekonomia.pl informowała o karach za greenwashing nakładanych przez zagranicznych regulatorów. M.in. na takich gigantów jak H&M, Decathlon, HSBC czy też zespół muzyczny Coldplay.

Czyżby ktoś w Polsce zauważył, jak wyświechtanym terminem staje się ESG? Z informacji zamieszczonych w Pulsie Biznesu wynika, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) prowadzi już szereg postepowań kontrolnych w tym zakresie. 

Postępowania te prowadzone są w celu ustalenia, czy przedsiębiorcy w związku z prowadzeniem działalności marketingowej nawiązującej do zagadnień ekologii, zrównoważonego rozwoju lub ochrony środowiska, dopuścili się naruszenia uzasadniającego wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Oznacza to, że prezes urzędu zbiera materiał dowodowy pozwalający na dokonanie oceny działań podejmowanych przez przedsiębiorców – informuje Puls Biznesu biuro prasowe UOKiK.

Na razie nie zostały postawione żadne konkretne zarzuty.

Holandia i Wielka Brytania już ostro działają

W minionym 2022 roku kilkukrotnie redakcja ecoekonomia.pl informowała o postępowaniach prowadzonych przez zagranicznych regulatorów. Holenderski Urząd ds. Konsumentów i Rynków (ACM) zobowiązał H&M oraz Decathlon do usunięcia ze swoich produktów i stron www informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju. Obie firmy mają również poprawić w przyszłości rzetelność informacji konsumenckiej. H&M oraz Decathlon – w ramach rekompensaty – zgodziły się przekazać darowizny w wysokości odpowiednio 400 000 euro i 500 000 euro. Pieniądze trafią na cele związane ze zrównoważonym rozwojem. Ma to, jak czytamy w oświadczeniu „zrekompensować stosowanie niejasnych i niewystarczająco uzasadnionych oświadczeń dotyczących zrównoważonego rozwoju”.

Z kolei brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy (ASA) stwierdził, że plakaty HSBC „wprowadzają w błąd” w kwestii działań firmy związanych z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. 

– Brytyjski regulator rynku reklamowego zakazał dwóch reklam HSBC za to, że „wprowadzają w błąd” w kwestii działań firmy dotyczących przeciwdziałania zmianom klimatycznym – informuje BBC.

Advertising Standards Authority (ASA) poinformował, że gigant bankowy nie może pokazywać w Wielkiej Brytanii reklam, które promowały jego plany zmniejszenia emisji CO2. Regulator stwierdził, że plakaty „pomijały istotne informacje” na temat działań HSBC. To pierwsze działanie ASA przeciwko bankowi za tak zwany „greenwashing”.

Artyści też muszą być bardziej uważni

Oberwało się także brytyjskiemu zespołowi Coldplay, który oskarżono o wspieranie greenwashingu poprzez rzekomo „zrównoważoną” współpracę z rafinerią ropy Neste. Firma ma udokumentowane powiązania z wylesianiem i wątpliwymi biopaliwami – podało Transport&Environment. T&E wezwało Coldplay do zerwania współpracy i wybrania na przyszłe trasy koncertowe prawdziwie ekologicznych paliw produkowanych z odnawialnej energii elektrycznej. Chodzi o współpracę Coldplay z firmą Neste, dużą rafinerią ropy naftowej z siedzibą w Finlandii. Zdaniem T&E to typowy greenwashing ze strony Neste.

– Neste w cyniczny sposób wykorzystuje Coldplay do poprawy swojego wizerunku. Firma jest powiązana z wylesianiem, które zapewne zbulwersowałoby Chrisa Martina i jego fanów. Jeszcze nie jest za późno. Coldplay powinien zakończyć współpracę z firmą Neste i poszukać na prawdę czystych rozwiązań – powiedział Carlos Calvo Ambel, dyrektor w T&E.