Amerykański rząd i poczta zatwierdziły historyczną inwestycję w pojazdy elektryczne – to będzie jedna z największych flot na świecie. U.S. Postal Service (USPS) kupi prawie 70 000 furgonetek elektrycznych, a od 2026 r. całkowicie wycofa się z kupowania samochodów spalinowych. Jak podaje Fundacja Promocji Samochodów Elektrycznych może to być jedna z największych elektryfikacji flot samochodowych na świecie.
Usługi pocztowe zajmują w USA drugie miejsce wśród wszystkich agencji federalnych pod względem generowanego śladu węglowego. Co więcej niemalże w całości odpowiadają za niego poruszające się po drogach pojazdy. Porozumienie z pocztą wpisuje się więc w ogłoszony w ubiegłym roku cel administracji Bidena całkowitej elektryfikacji floty rządowej (ok. 650 tys. pojazdów) do 2035 r. (w tym wszystkich pojazdów lekkich do 2027 r.).
Administracja Bidena naciskała na to rozwiązanie, by przyspieszyć rozwój sektora elektromobilności w USA. Chodzi nie tylko o oszczędność energii i rozwój infrastruktury, ale też poprawę jakości powietrza i utworzenie wielu nowych miejsc pracy. Ambitne plany USPS mają wywrzeć presję na prywatnych dostawców, w tym amerykańskie firmy kurierskie (FedEx, Amazon, UPS).
Trująca „ostatnia mila”
Samochody dostawcze są jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń i hałasu na drogach. Ostatni etap podróży paczki, tzw. „ostatnia mila”, odpowiada za połowę wszystkich emisji CO2 podczas dostawy. Jednocześnie, jest jednym z najprostszych i najbardziej opłacalnych do elektryfikacji sektorów. Kurierzy rzadko przemierzają w ciągu dnia więcej niż 120 km. Zasięgi obecnie produkowanych aut dostawczych przekraczają 200 km. Samochody mogą ładować się w trakcie postoju w nocy. Trasy pocztowe są w większości dosyć przewidywalne i stosunkowo łatwo określić miejsce, w którym furgonetka powinna zostać w razie pilnej potrzeby doładowana (o ile wcześniej wybudowana zostanie odpowiednia infrastruktura). Według dostępnych analiz całkowity koszt użytkowania (TCO) aut dostawczych w wielu miastach w Europie już jest lub w bardzo krótkim czasie będzie niższy niż aut spalinowych. Co więcej, w wielu miastach samochody elektryczne mogą korzystać z dodatkowych przywilejów, jak np. korzystanie z buspasów czy bezpłatny postój. To dodatkowo przyspiesza i ułatwia realizację dostaw.
IRA i inwestycje w elektromobilność
W sierpniu 2022 r. prezydent Biden podpisał ustawę „Inflation Reduction Act” (IRA). Największą częścią pakietu jest warta ok. 370 mld dolarów (ok. 1,75 biliona złotych) część klimatyczna. Zakłada ona m.in. redukcję emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych o 50 proc. do końca dekady (względem 2005 r.). Cel ma być osiągnięty poprzez inwestycje w czystą energię, rozbudowany system pożyczek, grantów i ulg podatkowych.
USPS: 45 tysięcy furgonetek NGDV
USPS do 2028 roku zakupi 106 tys. nowych pojazdów, z których 66 tys. będzie całkowicie elektrycznych. 45 tysięcy z nich dostarczy amerykańska firma Oshkosh, producent modelu NGDV (Next Generation Delivery Vehicle) zaprojektowanego specjalnie na potrzeby poczty.
Pozostałe 21 tys. furgonetek zostanie zakupione od innych koncernów motoryzacyjnych. Nieelektryczna część pojazdów – do czasu rozbudowy infrastruktury – potrzebna jest do realizacji dostaw na najdłuższych dystansach między miastami i stanami. Jednocześnie DeJoy– szef amerykańskiej poczty – podkreślił, że po 2026 r. poczta całkowicie wycofa się z zakupu pojazdów z silnikami spalinowymi.
źródło: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Raport Revealing the SecretEmissions of E-Commerce