Rekordowy rok w branży elektromobilności. Według danych z końca grudnia 2022 r., liczba samochodów elektrycznych w Polsce wynosiła 64 705 sztuk. W 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 26 439 sztuk. A to oznacza wzrost rok do roku aż o 33 proc. Takie wnioski płyną z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Pod koniec grudnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 31 249 szt. tej części floty pojazdów (51 proc.). Pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 30 321 szt. (49 proc.). Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 3 135 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec grudnia składała się z 16 274 sztuk. Rośnie również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 475 807 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 821 szt.
Rośnie liczba samochodów elektrycznych, rośnie infrastruktura ładowania
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5016 punktów). 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 38 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (103 punkty).
Autorzy Licznika podsumowują rok
– Podsumowując rok 2022 można stwierdzić, że segment pojazdów niskoemisyjnych jest jedynym, gdzie odnotowaliśmy znaczne wzrosty, zarówno w przypadku samochodów nowych jak i używanych. Szczególnie wart podkreślenia jest bardzo dynamiczny wzrost w grupie pojazdów dostawczych i ciężarowych. Coraz częściej możemy zobaczyć na ulicach samochody dostawcze z zielonymi tablicami rejestracyjnymi. Jedyny segment, który wykazał ostry spadek, to autobusy, co jest odzwierciedleniem kryzysu finansowego w samorządach. Rośnie, choć nie tak dynamicznie jak byśmy tego chcieli, liczba ładowarek. Zgodnie z wytycznymi rozporządzenia AFIR, trwają intensywne prace nad przygotowaniem propozycji budowy sieci ładowarek, zlokalizowanych wzdłuż głównych korytarzy transportowych TEN-T w Polsce. Dotyczy to przede wszystkim ładowarek przeznaczonych dla samochodów osobowych, ale w planach są również ładowarki bardzo dużej mocy dla pojazdów ciężarowych. I na koniec jeszcze jedno ważne spostrzeżenie – wiele wskazuje, że rząd dostrzegł konieczność wspierania sprzedaży ciężkich samochodów elektrycznych i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace nad konkretnym programem wsparcia dla pojazdów powyżej 16 t – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.
– W drugiej połowie 2022 r. zainstalowano o 11 proc. więcej nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania niż w pierwszym półroczu. Łącznie w 2022 r. uruchomiono największą liczbę ładowarek w historii polskiej elektromobilności. Wiele wskazuje na to, że w 2023 r. ten rekord zostanie pobity. Liczymy, że do końca I kwartału zostanie zawarta większość umów o wsparcie w ramach pierwszych naborów programu NFOŚiGW. Pierwsze efekty subsydiów powinny być widoczne w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Ponadto, wiodący operatorzy zapowiedzieli kolejne inwestycje, a swoją obecność na polskim rynku coraz mocniej zaznaczają podmioty międzynarodowe. Jednocześnie kończy się wielomiesięczna epopeja związana z przejmowaniem od OSD lokalizacji zarezerwowanych w ramach tzw. mechanizmu interwencyjnego. Stacje w tych miejscach będą budowane na zasadach rynkowych. Odpowiedni przetarg jeszcze w 2022 r. rozstrzygnęła Enea Operator, a już niedługo poznamy zwycięzców analogicznych postępowań zainicjowanych przez Tauron Operator i Energę Operator. To wszystko pozwala patrzeć na rok 2023 w segmencie infrastruktury ładowania z ostrożnym optymizmem – mówi Maciej Mazur, dyrektor Zarządzający PSPA.