W UE przybywa samochodów elektrycznych

Co 11 samochód sprzedany w UE w 2021 r. był w pełni elektryczny. Wzrost sprzedaży takich pojazdów wspierały cele UE dotyczące obniżania emisji CO2

Według danych Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) za rok 2021 w UE przybywa samochodów elektrycznych. Udział w rynku pojazdów elektrycznych na baterie wyniósł 9,1 proc. To wzrost z 1,9 proc. w 2019 roku – przed wejściem w życie obecnych standardów UE dotyczących emisji CO2. To zmotywowało producentów samochodów do ich sprzedaży. Według Transport & Environment (T&E) bez ambitnych standardów UE w 2025 r. i przejściowego celu w 2027 r., sprzedaż EV może stracić impet w Europie przez resztę dekady. Powodem jest fakt, że producenci samochodów priorytetowo traktują odzyskanie udziału w rynku silników spalinowych.

Silnik spalinowy kontra bateria

Bezprecedensowy wzrost jest niezaprzeczalnie wynikiem celów UE dotyczących emisji CO2 przez samochody. Przez lata winą za powolną sprzedaż pojazdów elektrycznych niesłusznie obarczano konsumentów. Teraz wiemy, że kiedy producenci samochodów wprowadzają odpowiednie modele, popyt podąża za nimi. Jednak zmiany przepisów w tym roku zdejmują częściowo presję z producentów. Możemy zatem być świadkami ożywienia sprzedaży samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. Normy emisji CO2 muszą być bardziej ambitne. Wszystko po to, aby sprzedaż pojazdów elektrycznych nie została zepchnięta do lamusa – mówi Julia Poliscanova, dyrektor ds. pojazdów w T&E.

Udział plug-inów w rynku wynosił 18,0 proc. w 2021 roku. Przy czym sprzedaż pojazdów elektrycznych na baterie wynosiła 9,1 proc., a sprzedaż pojazdów hybrydowych plug-in – 8,9 proc. Ich łączny udział w sprzedaży zwiększył się sześciokrotnie od 2019 r. w UE, m.in. dzięki unijnym normom emisji CO2.

Cele mało ambitne

Kolejne cele UE dla producentów samochodów, są tak mało ambitne, że będą zrealizowane dwa lata wcześniej – wynika z analizy T&E. Bez wyznaczenia bardziej wymagających celów dla producentów samochodów od 2025 roku – w tym celu pośredniego w 2027 roku i ograniczenia emisji CO2 przez samochody o 80 proc. w 2030 roku w porównaniu z dziś – krajom członkowskim będzie bardzo trudno sprostać ich wewnętrznym celom klimatycznym do 2030 roku.

W ubiegłym roku sprzedaż pojazdów elektrycznych rosła szybciej w Europie Środkowej i Wschodniej (+71 proc.) niż w UE14 (+67 proc.). Największymi rynkami pojazdów BEV pozostają Niemcy (356 000 sztuk), Francja (162 000) i Włochy (67 000). Pod względem udziału w sprzedaży prowadzi Holandia (20 proc.), a następnie Szwecja (19 proc.) i Austria (14 proc.). Sprzedaż BEV najszybciej rosła w Grecji, gdzie w 2021 r. odnotowano wzrost o 220 proc.

Rynek pojazdów z silnikiem diesla osiągnął rekordowo niski poziom. W ubiegłym roku stanowił zaledwie 20 proc. sprzedaży samochodów w UE. Wszystko wskazuje na to, że będzie nadal spadał. W 2022 r. wyprzedzi je sprzedaż BEV. Hybrydy stanowiły 19,6 proc. sprzedaży.