Poznaliśmy nowe oznakowania systemu kaucyjnego

logotyp systemu kaucyjnego

Wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska zaprezentowała nowe oznakowania systemu kaucyjnego. Pojawią się one na opakowaniach zwrotnych już w 2025 roku. 

Oznakowani opakowań logotypem informującym konsumentów, że dany produkt można będzie oddać odzyskując kaucję jest jednym z podstawowych elementów komunikacji systemu kaucyjnego.

–  Bardzo dobrze, że logotyp się pojawił odpowiednio wcześniej. Widać, że Ministerstwo Klimatu konsekwentnie przygotowuje się do wprowadzenia system kaucyjnego. Czytelny logotyp jest bardzo ważny z punktu widzenia prowadzenia działań edukacyjnych. A te będą kluczowe w kontekście przygotowania społeczeństwa na wprowadzenie systemu kaucyjnego – uważa Filip Piotrowski z UNEP/GRID Warszawa.

Czytelność oznakowania jest – oprócz konsumentów – istotna dla wprowadzających napoje w ramach systemu. Tu jednak pojawia się problem. Oznakowanie oficjalnie zacznie obowiązywać w momencie formalnego wejścia w życie nowelizacji ustawy. Wtedy może zacząć się proces wymiany asortymentu.

– W momencie podpisania umowy z operatorem systemu producenci napojów będą mieli obowiązek wprowadzać do dystrybucji tylko oznakowane znakiem kaucyjnym towary. Jednak ze względu na presję czasową z jednej strony, a ciągłość dostaw i logistyki z drugiej 1 stycznia 2025 będziemy mieli zapasy nieoznakowanych produktów. Potrzebujemy więc okresu przejściowego żeby można było wyprzedać zmagazynowane produkty – tłumaczy Andrzej Gantner dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.