Polska staje się coraz bardziej aktywnym graczem na rynku żywności wegańskiej. Roślinne alternatywy napojów, masła, serów i wędlin na dobre zadomowiły się w najpopularniejszych sieciach spożywczych. Według prognoz globalna wartość o rynku tegprzekroczy 162 mld USD w 2030 roku.
Jak Polska zajmujemy obecnie szóste miejsce na liście europejskich rynków produktów plant-based. W obliczu rosnącego kryzysu klimatycznego konsumenci, jak i firmy coraz częściej stawiają na ekologiczne jedzenie.
Szacuje się, że na świecie jest obecnie około 79 mln wegan. Dynamika zainteresowania wegańską żywnością widoczna jest również na polskim rynku. W latach 2020-2022 wartość rynku detalicznego roślinnych alternatyw w kraju wzrosła o 125 proc. Z badania przeprowadzonego przez Mintel wynika, że 44 proc. Polaków zmniejszyło w ostatnich latach spożycie mięsa ze względów zdrowotnych, natomiast 23 proc. rezygnuje z mleka krowiego – podaje w komunikacie prasowym Waterdrop.
Roślinne alternatywy: rosnąca sprzedaż wegańskich produktów
Z danych The Good Food Institute Europe wynika, że sprzedaż roślinnych alternatyw dla produktów pochodzenia zwierzęcego wzrosła w 2022 roku o średnio 17 proc. Osiągnęła 15 proc. udziału w całym rynku mięsa. Natomiast napoje roślinne stanowią 10 proc. sprzedaży w kategorii mleka. Ich cena spadła o 3 proc., podczas gdy mleko tradycyjne (krowie) podrożało o 27 proc. Produkcja mięsa i nabiału odpowiada natomiast za 75 proc. światowej emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją żywności. Jego wytwarzanie pochłania obecnie 83 proc. terenów uprawnych, podczas gdy zapewnia jedynie 18 proc. globalnej podaży kalorii. Dlatego w trosce o środowisko oraz zadowolenie konsumentów, firmy coraz częściej oferują wegańskie produkty.
Zrównoważony rozwój
Firma Waterdrop promuje ograniczenie spożycia cukru oraz korzystanie z opakowań niezawierających plastiku. Marka współpracuje z organizacją Plastic Bank. Za każdy zakupiony 12-pak kapsułek, ze środowiska zbierana jest jedna plastikowa butelka.