Rosnące ceny energii, nowe regulacje prawne na rzecz ochrony środowiska, a do tego kryzys gospodarczy – wszystkie te czynniki powodują, że tzw. „zielona energia” zyskuje coraz więcej zwolenników. Również wśród zarządców centrów handlowych. Manufaktura właśnie rozpoczyna inwestycję wartą 3 miliony złotych i postawi na dachu budynku galerii handlowej 1 219 paneli słonecznych.
Choć o kryzysie na rynku energii mówi się głośno dopiero od kilku miesięcy, uważni przedsiębiorcy już od dłuższego czasu prowadzą działania na rzecz zabezpieczenia swoich obiektów przed nieuchronnymi podwyżkami cen.
– Zarządzanie tak dużym obiektem to proces, w którym trzeba skupić się na długofalowych działaniach. Zawsze musimy starać się być o jeden krok do przodu, mając na uwadze bezpieczeństwo i komfort pracy naszych najemców. Pomysł inwestycji w fotowoltaikę zrodził się już 5 lat temu. Rynek energetyczny zmienia się bardzo dynamicznie i to na naszą niekorzyść. Musimy być jak najlepiej przygotowani na trudne czasy – wyjaśnia Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
Manufaktura: połowa energii ze słońca
1 219 paneli fotowoltaicznych zostanie zamontowanych na dachach szedowych budynku galerii handlowej. Tamtejsza południowa ekspozycja zapewni najefektywniejsze korzystanie z promieni słonecznych.
– To ogromna inwestycja, ale jej efekty będziemy mogli szybko odczuć. Pracująca farma będzie w stanie pokryć do 45 proc. zapotrzebowania na energię części wspólnych budynku galerii handlowej. Pozyskana w ten sposób energia elektryczna będzie używana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schodów, wind i chodników ruchomych. Dodatkowo, z instalacji fotowoltaicznej będą zasilane stacje ładowania samochodów elektrycznych. To na pewno będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na obniżenie energochłonności obiektu i kosztów ponoszonych na zakup energii elektrycznej. Także będzie to nasz wkład w ochronę środowiska naturalnego i obniżenie konsumpcji energii elektrycznej produkowanej z paliw kopalnych – mówi Dariusz Jańczyk, dyrektor techniczny Manufaktury.
3 ekotrendy w centrach handlowych
Projekt farmy fotowoltaicznej to kolejny, a zarazem największy element wielowymiarowej strategii Manufaktury Dobrej Energii. Zakłada ona skupienie się na systematycznych działaniach w obszarze 3 aktualnych trendów: eko świadomości, lokalności i szeroko pojętego dobrostanu psychiczno-fizycznego. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Manufaktury „Centra handlowe ponownie w centrum uwagi klienta?” wynika, że prawie 20 proc. Polaków uznaje ekologiczne rozwiązania za czynnik decydujący o ich wyborze centrum handlowego. Z kolei 57 proc. respondentów deklaruje, że eko rozwiązania zachęcają ich do odwiedzin danego centrum.
– Te wyniki może nie są jeszcze imponujące, ale obserwujemy, że świadomość ekologiczna klientów dynamicznie rośnie. Z pewnością w kolejnych latach działania proekologiczne staną się koniecznością, także ze względu na presję społeczną – dodaje Sławomir Murawski.
Farma fotowoltaiczna na dachu Manufaktury może przynieść obiektowi oszczędności rzędu blisko pół miliona złotych rocznie. W dobie kryzysu energetycznego i rosnących cen energii, to szczególnie ważna inwestycja. Prace montażowe mają rozpocząć się w październiku tego roku.