EURACTIV.pl: Holandia: Shell zobowiązany do zmniejszenia emisji CO2. To pierwszy taki wyrok w historii

Sąd w Hadze orzekł 26 maja, że koncern Shell przyczynił się do „niebezpiecznych zmian klimatycznych”. Nakazał firmie zmniejszenie emisji CO2 o 45 proc. netto do końca 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2019 r. Zarówno od swoich dostawców, jak i klientów – informuje EURACTIV.pl.

Martyna Kompała 

To pierwszy tego typu wyrok w historii. Do tej pory takie werdykty – wydawane w HolandiiFrancji i Niemczech – miały na celu skłonienie rządów do zwiększenia wysiłków na rzecz klimatu. Wyrok wymusza na firmie paliwowej ograniczenie emisji w tempie zgodnym z tym, które przewiduje paryskie porozumienie klimatyczne z 2015 r.

Na początku tego roku Shell przedstawił jedną z najbardziej ambitnych strategii klimatycznych w branży – zmniejszenie emisji dwutlenku węgla swoich produktów o co najmniej 5 proc. do 2023 r., o 20 proc. do 2030 r., o 45 proc. do 2035 r. oraz o 100 proc. do 2050 r. w stosunku do poziomów z 2016 r.

Sąd stwierdził jednak, że założenia są „mało konkretne i pełne zastrzeżeń”. Pozew został złożony w kwietniu 2019 r. w imieniu ponad 17 tys. obywateli Holandii przez siedem organizacji, w tym Greenpeace i Friends of the Earth Netherlands. Jest pierwszym, w którym ekolodzy zwrócili się do sądu w celu skłonienia dużej firmy energetycznej do zmiany strategii klimatycznej.

„To ogromna wygrana, zarówno dla nas, jak i dla każdego, kogo dotyczą zmiany klimatyczne” – powiedział w rozmowie z agencją Reuters dyrektor Friends of the Earth Netherlands Donald Pols.

Wyrok jest nieprawomocny. Firma zapowiedziała, że będzie się od niego odwoływała, nazywając go „rozczarowującym”.

Roger Cox, prawnik Friends of The Earth Netherlands, powiedział, że środowe orzeczenie jest „punktem zwrotnym w historii”, ponieważ po raz pierwszy sędzia nakazał dużej korporacji zanieczyszczającej środowisko przestrzegać porozumienia klimatycznego z Paryża. – Orzeczenie to może mieć także poważne konsekwencje dla innych dużych trucicieli” –  dodał.

EURACTIV.pl. Cały artykuł TUTAJ.