Nauczyciele i uczniowie sceptyczni wobec działań polityków dotyczących klimatu

Większość nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych krytycznie ocenia działania rządów i instytucji w obszarze klimatu – wynika z badania Świadomości Ekologicznej Be.Eco.

Nauczyciele i uczniowie czują się odpowiedzialni za kształtowanie ekologicznej przyszłości, wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Digital University oraz Fundację Deloitte w ramach programu Be.Eco. Co więcej, społeczności szkolne wierzą, że każdy ma wpływ na otaczający nas świat. Jednak jego skuteczną ochronę zapewnią jedynie wspólne wysiłki. Już 23 kwietnia uczniowie będą mogli sprawdzić swoją wiedzę w praktyce w Międzyszkolnym Turnieju Wiedzy Ekologicznej.

Szkoła bastionem zielonej zmiany

Badanie Be.Eco pokazuje, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele są świadomi swojej kluczowej roli w walce ze zmianami klimatu. Większość nauczycieli (69 proc.) i ponad połowa uczniów szkół średnich (58 proc.) wierzy w siłę pojedynczych osób i wpływ ich działań na przyszłość planety. Jednocześnie nauczyciele (57 proc.) i uczniowie techników i liceów (53 proc.) krytycznie oceniają działania rządów i instytucji. To podkreśla potrzebę zaangażowania w działania systemowe. Aż 55 proc. nauczycieli i ponad jedna trzecia uczniów dostrzega potencjał w lokalnych działaniach ekologicznych. Co więcej, badane grupy (62 proc.) wierzą w transformację ekologiczną napędzaną przez duże firmy i siłę młodzieżowego aktywizmu. To pokazuje, jak ważna jest współpraca w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu. 

– Powstrzymanie zmian klimatycznych oraz dewastacji środowiska, to nie jest jedno wielkie działanie, ale milion małych aktywności, które wspólnie do niego prowadzą. Najlepiej zacząć je od własnego podwórka, pobliskiego strumienia, lasu, łąki czy ogródka. To da poczucie sprawczości i pozytywną perspektywę. Wszystkim nam zależy, żeby nasze dzieci w swoich małych, codziennych działaniach, miały poczucie, że realnie mogą zmienić otaczający świat na lepsze, wiedziały, jak to robić i chciały podjąć wysiłek – mówi Halina Frańczak, członkini Zarządu Fundacji Deloitte Polska.

Uczniowie i nauczyciele: potrzebujemy edukacji klimatycznej

Badania ukazują podejście do zmian klimatu uczniów oraz nauczycieli. Poznanie nastrojów społeczności szkolnych jest niezbędne do zaprojektowania działań edukacji ekologicznej szytej na miarę. Fundacja sprawdziła jak postrzegane są zmiany klimatyczne, czy martwią one uczestników badania, kto ich zdaniem za nie odpowiada. Zbadano także skąd czerpana jest wiedza o ekologii. Choć pierwsze miejsce należy do mediów społecznościowych, pozytywnie zaskakuje, że uczniowie eksplorują ten temat na lekcjach. 

– Jest to dla nas świetna wiadomość, ponieważ pokazuje zapotrzebowanie na nasz program. Wynika to z faktu, że w podstawie programowej wciąż brakuje pogłębienia tych ważnych tematów. Dowiedzieliśmy się też jakie działania wspierające grono pedagogiczne w tym obszarze byłyby najbardziej pożądane – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.

Trwa trzecia edycja projektu Be.Eco. Program przygotowany przez Fundację Digital University kierowany jest do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 

W badaniu wzięło udział 267 nauczycieli oraz ponad tysiąc uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.