Polska może wiele zyskać na wprowadzeniu zeroemisyjnych specjalistycznych maszyn nieporuszających się po drogach, ocenili uczestnicy Kongresu Nowej Mobilności 2023, odbywającego się w Łodzi.
Uczestnicy Kongresu wskazywali, że rozwój elektromobilności jest konieczny nie tylko w sektorze pojazdów drogowych, czyli osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów, skuterów, motocykli i autobusów. Osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r., zgodnie z założeniami European Green Deal, wymaga również dekarbonizacji sektora specjalistycznych maszyn nieporuszających się po drogach (NRMM). Konieczne jest również ograniczenie ilości wytwarzanych przez takie urządzenia zanieczyszczeń. Zwłaszcza że NRMM (w szczególności budowlane) są bardzo często użytkowane w miastach. Badania dowodzą, że emisje tlenku węgla (CO) lub węglowodorów (HC) generowane przez NRMM są znacznie wyższe niż w przypadku pojazdów drogowych.
23 procent globalnej emisji pochodzi z budownictwa, a 13% obywateli EU jest narażonych na choroby związane z przekroczeniem norm czystości powietrza PM10. Emisja z maszyn roboczych i całego budownictwa jest od 2 do 6 razy wyższa niż transportu samochodowego. Dlatego możemy wiele zyskać na wprowadzeniu zeroemisyjnych specjalistycznych maszyn nieporuszających się po drogach. Finlandia, ale również i Polska, ma tutaj dużo do wygrania – powiedział Toni Mattila, dyrektor w Sustainable Manufacturing Finland Program, Business Finland.
Widzimy ogromny trend rozwoju w zakresie maszyn nieporuszających się po drogach. Jeśli przyjrzymy się branżom, to wspaniałym przykładem korzyści z elektryfikacji jest górnictwo. Przede wszystkim w zakresie obniżenia poziomu hałasu i emisji spalin, którymi nie muszą już oddychać osoby zatrudnione w tej branży – wskazał Antti Vuola, dyrektor Market Segments w Kempower.
Jest wiele prostych obszarów i maszyn, które można zelektryfikować. Pracujemy nad tym od lat 80-tych i zdecydowanie kierunek rozwoju naszych maszyn to e-mobilność. Co ważne, zelektryfikowane maszyny są cichsze, bezpieczniejsze i ze względu na charakter przeniesienia napędu, zdecydowanie bardziej zwrotne – dodał Kalmar Pekka Yli-Paunu, dyrektor badań w Green Technologies.
Podczas KNM zaprezentowano aktualną i przyszłą ofertę w segmencie NRMM. Przedmiotem dyskusji były również międzynarodowe, dobre praktyki w zakresie wdrażania zeroemisyjnych maszyn specjalistycznych. Także instrumenty wsparcia sprzyjające ich popularyzacji.
Na terenie Finlandii funkcjonuje kilkanaście globalnych firm technologicznych produkujących maszyny robocze, jednak 6 największych producentów powołało klaster skupiający tychże producentów o nazwie 'SIX – Sustainable Industry X’. Mamy ambitne cele i realizujemy plan dla maszyn nieporuszających się po drogach. Naszym celem jest budowanie zeroemisyjnych maszyn przyszłości, które będą oferować całkowicie nową jakość w zakresie nie tylko emisji, ale w szczególności parametrów użytkowych. Łatwiej jest jednak zacząć od wdrożenia elektrycznych maszyn roboczych w obszarach zamkniętych jak kopalnie czy porty przeładunkowe – powiedział Harri Nieminen, co-creation manager, head of SIX Mobile Work Machines Cluster, VTT.
Mamy ambitny cel osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2040 r. w obszarze prowadzenia budów dróg. To duże wyzwanie, ale wierzymy, że może dać nam przewagę konkurencyjną nad innymi wykonawcami – dodał Michał Węgrzyk, członek zarządu Strabag BRVZ.
Tworzymy zaplecze systemowe dla rolnictwa, leśnictwa i sektora przemysłu i nasi klienci często pytają o perspektywy rynkowe w zakresie zeroemisyjnych maszyn roboczych. Zdecydowanie widzimy trend większego zainteresowania rozwiązaniami z wodorowymi ogniwami paliwowymi – podsumował Maciej Dryjański, manager w AVL Software and Functions GmbH.
Źródło: ISBnews