Koniec silników spalinowych w UE. Szkoda czasu na e-paliwa, elektryki powinny zdominować drogi

Rządy państw UE podejmują historyczną decyzję o zakończeniu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Będzie można je kupować tylko do 2035 roku.

Rządy państw UE uzgodniły zakończenie sprzedaży spalinowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. Porozumienie wypracowane przez ministrów środowiska sprawia, że przejście na pojazdy o zerowej emisji jest przesądzone, po tym jak Parlament Europejski zagłosował za tym wcześniej w tym miesiącu. Zdaniem ekspertów T&E decyzja ta przełamuje kontrolę przemysłu naftowego nad transportem i daje Europie szansę na dekarbonizację do 2050 roku.

Historyczna decyzja Parlamentu UE

– Rządy europejskie podjęły historyczną decyzję o zakończeniu sprzedaży zanieczyszczających środowisko samochodów. Transport jest największym źródłem emisji, a samochody stanowią największą część tego problemu. To ogromny krok naprzód w walce o klimat, ale także z zanieczyszczeniem powietrza i zwiększeniem dostępności pojazdów elektrycznych – powiedziała Julia Poliscanova, starszy dyrektor ds. pojazdów i e-mobilności w T&E.

Ministrowie uzgodnili się, że producenci nie powinni otrzymywać kredytów na poczet swoich celów w zakresie emisji CO2 za samochody napędzane paliwami elektrycznymi. Ich zdaniem Komisja powinna przedstawić nowe wnioski, aby umożliwić ich stosowanie w przyszłości. Samochody zasilane e-paliwami emitują znacznie więcej CO2 niż pojazdy elektryczne na baterie w ciągu całego cyklu życia. Dodatkowo emitują tyle samo toksycznych NOx, co pojazdy benzynowe. 

Koniec silnika spalinowego to wspaniała wiadomość dla klimatu. Ale nowe propozycje dotyczące paliw to odwrócenie uwagi od tematu. Nie traćmy więcej czasu na e-paliwa, a zamiast tego skupmy się na upowszechnieniu ładowania, przekwalifikowaniu pracowników na potrzeby transformacji elektrycznej i odpowiedzialnym pozyskiwaniu materiałów na akumulatory – podsumowuje Julia Poliscanova.

Rządy UE rozpoczną teraz negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznej wersji ustawy.