Dbaj o ubranie: kampania edukacyjna LPP

Aż 85 procent Polaków zwraca uwagę na cenę odzieży, a tylko 16 procent – na to czy produkowana jest z troską o środowisko. Tak wynika z najnowszych badań, przeprowadzonych w związku kampanią edukacyjną LPP „Dbaj o ubranie”*. 

LPP – będąca właścicielem takich marek jak Reserved, Cropp, House, Mohito czy Sinsay – zwraca w niej uwagę, że nasze nawyki mogą wpływać nie tylko na ubrania. Ale również na oszczędność wody, energii i emisji CO2 do atmosfery. Kampania edukacyjna LPP „Dbaj o ubranie” – jej przekaz można zawrzeć w trzech punktach: czytaj metki, sprawdzaj jak dbać o ubrania, pielęgnuj je z troską o środowisko.

– Na decyzje klientów związane z zakupem odzieży mają wpływ przede wszystkim względy ekonomiczne. Raport LPP (…) potwierdza, że wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestii podniesienia świadomości ekologicznej konsumentów i budowy systemu zachęt wspierających zakup odzieży produkowanej w sposób przyjazny dla środowiska – komentuje Anetta Walawska, główny specjalista ds. naukowo-badawczych, Centrum Gospodarki o Obiegu Zamkniętym.

Zrównoważona moda – a co to?

Gdańska firma sprawdziła w jaki sposób Polacy dbają o swoje ubrania. Sondaż zrealizowany w lutym 2022 roku pokazuje, że świadomość ekologiczna Polaków nie jest wysoka. Najczęstsze proekologiczne działanie to sortowanie śmieci (73 procent badanych) i oszczędzanie wody (42 procent). Zaledwie 5 procent respondentów deklaruje kupowanie rzeczy używanych. Termin „zrównoważona moda” nie jest znany Polakom. Co dziesiąty badany uważa, że jest to jakiś nowy trend, którego nie rozumie.

Jednocześnie Polacy dość dobrze wykorzystują swoją garderobę – noszą ją tak długo jak dobrze wygląda. Ubrania w gorszym stanie wykorzystujemy w domu lub do prac w ogrodzie (56 procent). Niestety wciąż wiele osób wyrzuca nienoszone ubrania do śmieci (17 procent).

Obcinamy metki przed praniem

Ponad połowa badanych czyta metki przed kupnem ubrania, traktując je jako źródło podstawowych informacji o pielęgnacji odzieży. Później jednak często obcina je, bo drapią (42 procent badanych). Co ciekawe, około 15 procent respondentów chciałoby widzieć na metce również inne informacje niż te dotyczące prania i prasowania. Na przykład te dotyczące śladu węglowego, wodnego czy sposobów utylizacji. Jednocześnie prawie ¾ badanych deklaruje, że chętnie korzystałoby z kodu QR, który po zeskanowaniu wyświetlałby więcej informacji o ubraniu.

Jeżeli chodzi o pranie to najczęściej używamy pralki załadowując ją do pełna (72 procent). Choć jedna piąta badanych przyznaje, że tak nie robi. Najczęściej wybieraną temperaturą jest 40 stopni. Większość twierdzi, że wie jak dozować detergent i nie używa do tego miarki. Odmierzamy środki piorące „na oko”. Wielu z nas nie sortuje prania przed prasowaniem co sprawia, że ubrania szybciej się niszczą. Tylko 40 procent segreguje pranie przed prasowaniem by dobrać odpowiednią temperaturę. Jednak aż 34 procent tego nie robi i prasuje wszystko w jednej temperaturze.

#Daj o ubranie: Z korzyścią dla środowiska

Jako odpowiedź na potrzebę promowania świadomego korzystania z odzieży – w sposób pozwalający na wydłużenie jej życia – firma uruchomiła kampanię edukacyjną „Dbaj o ubranie”.

– Zdajemy sobie sprawę jak wiele jest do zrobienia w zakresie stałego podnoszenia świadomości ekologicznej konsumentów. (…)  Jak pokazało nasze badanie, wielu z nas nadal nie wie, że pielęgnując ubrania w odpowiedni sposób, można nie tylko przedłużyć ich żywotność, oszczędzić pieniądze, ale i ograniczyć nasz ślad węglowy. Dlatego mamy nadzieję, że zaproponowane w ramach naszej kampanii narzędzia czy porady pozwolą nam to zmienić i pomogą naszym klientom podejmować świadome decyzje. (…) Chcemy pokazać, że codzienne nawyki dotyczące pielęgnacji odzieży również mają wpływ na przyszłość naszej planety – mówi Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor ds. zakupów i ESG w LPP.

Wczoraj LPP odpaliła specjalną stronę internetową www.dbajoubranie.pl dedykowaną kampanii. Znaleźć można na niej praktyczne porady i narzędzia. Takie jak kalkulator emisji, wyjaśnienia symboli dotyczących sposobów prania zamieszczanych na metkach czy chatbot. Dzięki temu ostatniemu można znaleźć podpowiedzi jak prać, suszyć, prasować czy w końcu przechowywać ubrania uszyte z różnych rodzajów tkanin. Wszystko to z korzyścią dla domowego budżetu, ale przede wszystkim dla środowiska.

* sondaż „Pielęgnacja odzieży” we współpracy z ARC Rynek i Opinia, luty 2022 https://dbajoubranie.pl/raport/. Badanie przeprowadzone zostało na próbie reprezentatywnej (n=1000) dla dorosłych mieszkańców Polski, w formie ankiety elektronicznej.