Jak odkorkować Warszawę?

Jak odkorkować Warszawę
Jak odkorkować Warszawę

Każdego dnia po Warszawie porusza się około 700 tysięcy pojazdów, co generuje blisko 1,5 mln przejazdów. Efektem tak dużego ruchu jest m.in. uciążliwy hałas, smog, korki, strata czasu, pieniędzy a także i zdrowia. Clean Cities Campaign w Polsce przygotowała raport pt. „Z wizją. Miejska polityka transportowa w kształtowaniu jakości życia. Rekomendacje dla Warszawy”. Pokazuje on konkretne rozwiązania, które poprawią komfort życia warszawiaków.

Kluczowym przesłaniem raportu jest pokazanie konieczności projektowania miast w oparciu o określoną wizję mobilności miejskiej, która będzie kształtować wzorce zachowań transportowych w przyszłości, a nie w oparciu jedynie o bieżące potrzeby. Tradycyjne podejście do planowania inwestycji transportowych polega na tym, że najpierw szacuje się  przyszłe potrzeby na podstawie dotychczasowych trendów, a później dostosowuje się działania do tych prognoz. Kiedy zwiększa się ruch aut, przewiduje się też dalszy ich wzrost, przez co buduje się więcej dróg i parkingów.

Niestety jest to błędne koło, ponieważ w ten sposób jeszcze bardziej zachęca się do jazdy autem i jednocześnie zniechęca do alternatywnych środków transportu. W związku z tym nowa infrastruktura ponownie szybko się zatyka. A przecież organizacja transportu w mieście ma kluczowe znaczenie dla komfortu życia mieszkańców  mówi Nina Józefina Bąk, dyrektorka Clean Cities Campaign w Polsce.

Zważywszy na fakt, że średnio w UE przypada 576 aut na tysiąc mieszkańców, a w Warszawie już 773, oraz jak szacuje Bartosz Piłat z Ośrodka Badań Transportu i Planowania Przestrzennego PLANKOM, codziennie po mieście porusza się ponad 700 tysięcy aut, co generuje blisko 1,5 mln przejazdów, z czego prawie milion wykonują warszawiacy podróżujący między dzielnicami stolicy, widać że presja ruchu samochodowego na przestrzeń miejską jest ogromna. 

Raport pokazuje jak władze miast mogą kształtować zachowania transportowe swoich mieszkańców, i na przykładzie Warszawy poddaje analizie cztery główne obszary miejskiej polityki transportowej takie jak: transport publiczny, mobilność aktywna, zarządzanie przestrzenią i polityka parkingowa. Jednocześnie w publikacji można znaleźć 17 konkretnych rozwiązań dla stolicy, które uwzględniają ich koszt, czas realizacji, a także co może być istotne dla włodarzy polskich miast, ryzyko polityczne związane z ich ewentualnym wdrażaniem. 

Są wśród nich m.in.: audyt węzłów przesiadkowych, nowe rozwiązania poprawiające jakość komunikacji publicznej, poprawa infrastruktury rowerowej oraz ułatwienia dla osób z starszych lub tych z niepłnosprawnościami ruchowymi.