Statystyki programu „Mój elektryk”

liczba samochodów elektrycznych

2600 wniosków o wartości ponad 76 milionów złotych. Tak wyglądają statystyki realizacji programu „Mój elektryk”. Całkowita liczba złożonych wniosków to prawie 4000 tysiące. 

Dofinansowanie z programu „Mój elektryk”, prowadzone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) trwa od 12 lipca 2021 r. Najpierw tylko dla odbiorców indywidualnych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). 8 września programem objęto podmioty oferujące leasing i wynajem. Natomiast 22 listopada do programu włączono przedsiębiorców. Dotacje obejmują przede wszystkie samochody osobowe (dopłaty do 27 tys. zł) i dostawcze (dopłaty do 70 tys. zł).

Statystyki programu „Mój elektryk”: ponad połowę wniosków składają osoby prywatne

Jak wynika z danych udostępnionych przez NFOŚiGW, do Funduszu wpłynęło łącznie niemal 4 tysiące wniosków. Odbiorcy indywidualni odpowiadają za 2348 wniosków na łączną kwotę 49 296 750 zł. W tym posiadacze Karty Dużej Rodziny – 639 wniosków na kwotę 17 253 000 zł. NFOŚiGW przyjął do tej pory 1130 wniosków na łączną kwotę 24 462 750 zł. Z tego 397 wnioski dotyczył posiadaczy Karty Dużej Rodziny (na łączną kwotę 10 719 000 zł). W przypadku beneficjentów instytucjonalnych, w tym przedsiębiorców, którzy dokonali zakupu samochodów elektrycznych, NFOŚiGW przyjął 513 wniosków. Opiewają one na kwotę 15 460 572,27 zł. Zainteresowani wnioskowali o wsparcie zakupu 534 samochodów osobowych kategorii M1 (13 667 250 zł). Ponadto wnioskowano o dotację na 50 zeroemisyjnych „dostawczaków” kategorii N1 o DMC do 3,5 tony (2 434 127,91 zł). Najmniejszą liczbę – bo 44 – stanowiły pojazdy kategorii L (158 723,87 zł), czyli skutery, quady i trójkołowce. 

– Z uwagi na wcześniejsze uruchomienie naboru dla odbiorców indywidualnych, NFOŚiGW uwzględnił znaczną liczbę wniosków pochodzących właśnie od tej kategorii beneficjentów. Jednak z biegiem czasu proporcja będzie się zmieniać na korzyść przedsiębiorców. Dysponują oni bowiem zdecydowanie najwyższym udziałem na polskim rynku nowych pojazdów. W 2021 r. firmy odpowiadały aż za 75 proc. rejestracji nowych samochodów z napędem elektrycznym. I to bez uwzględnienia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. 

Statystyki programu „Mój elektryk”: aktywne firmy leasingowe

Kolejną grupą ubiegającą się o wsparcie są firmy leasingowe. W ich przypadku instytucją dystrybuującą dotacje w imieniu NFOŚiGW jest Bank Ochrony Środowiska. W ramach naboru adresowanego do leasingodawców, z Funduszu wypłacono już dofinansowanie dla 957 wnioskodawców na 1188 pojazdów. Łączna kwota dofinansowania wynosi w tym przypadku 36 376 336,43 zł. Wsparcie objęło:

  • 989 samochodów osobowych kategorii M1 (26 542 503,75 zł):
  • 195 kategorii N1 (9 817 650,24 zł);
  • 4 pojazdy kategorii L (16 182,44 zł).

Jak wynika z danych NFOŚiGW, w ramach naboru dotyczącego leasingu i wynajmu długoterminowego, obecnie procedowanych jest kolejnych 171 wniosków na 203 pojazdy na kwotę 6 116 821,28 zł. W tym na 175 samochodów kategorii M1 (4 663 869,23 zł), 25 samochodów kategorii N1 (1 440 772,05 zł) oraz 3 pojazdy kategorii L (12 180 zł). 

Zgodnie z „Licznikiem elektromobilności”, prowadzonym przez PSPA i PZPM, pod koniec kwietnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 44 667 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowiły niemal połowę (48 proc.) tej części floty pojazdów (21 450 szt.). Pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 23 217 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 885 szt.