Firma Solaris zakontraktowała dwutysięczny autobus elektryczny. Modele Urbino electric, w rożnych długościach i konfiguracjach, wybrali już przewoźnicy w ponad 140 miastach, w 21 krajach Europy.
W ostatnich latach dokonała się̨ prawdziwa elektromobilna rewolucja. Jeszcze kilka lat temu na elektryfikację floty autobusów miejskich decydowali się nieliczni. Wówczas zdecydowaną większość linii komunikacyjnych obsługiwały autobusy z napędem konwencjonalnym. W 2012 r. na ulicach europejskich miast autobus elektryczny był rzadkością – wyjechało ich zaledwie 15. W 2021 roku już co czwarty spośród nowo zarejestrowanych autobusów w Europie Zachodniej był pojazdem bateryjnym.
Solaris zakontraktował 2000. autobus elektryczny
– W elektromobilność inwestujemy od dawna: projektujemy kolejne modele e-busów, rozwijamy technologie elektrycznych układów napędowych oraz wspieramy inicjatywy w zakresie przechodzenia na transport bezemisyjny. Od początku podkreślamy, że to właściwy kierunek rozwoju nowoczesnych systemów komunikacji miejskiej. Autobusy elektryczne naszej marki to dziś element codzienności mieszkańców ponad 100 europejskich miast. To dla nas największy powód do dumy – podsumował Javier Calleja, prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.
Na 2000 zeroemisyjnych pojazdów Urbino electric złożyły się zamówienia miejskich przewoźników w ponad 140 miastach w 21 krajach Europy. Spośród tej puli przeszło 1300 pojazdów dostarczono i już dziś usprawniają one komunikację publiczną. Kolejnych 700 elektrycznych modeli trafi na ulice w tym i w kolejnych latach. Bateryjne Urbino wspierają nowoczesny, ekologiczny transport m.in. w Berlinie, Bolzano, Brukseli, Kluż-Napoce, Krakowie, Landshut, Madrycie, Mediolanie, Oslo, Paryżu, Warszawie i Wenecji. To tylko niewielka część spośród miast, gdzie wożą pasażerów.
Pierwszy Urbino z 2011 r.
Produkcję autobusów bateryjnych Solaris rozpoczął w 2011 roku. Wówczas pokazał pierwszy Urbino electric o długości 8,9 metrów. Od 2012 roku firma produkuje Urbino 12 electric. Rok później premierę miał przegubowy Urbino 18 electric. W 2019 roku powstała platforma pod dwuprzegubowe Urbino 24 electric. Z kolei w 2020 r. premierę miało Urbino 15 LE electric – pierwszy międzymiastowy model w elektrycznej ofercie. W 2021 roku, w 10 lat po premierze swojego starszego odpowiednika, zaprezentowano najnowszy autobus bateryjny: Urbino 9 LE electric.
Obecnie Solaris produkuje ponad 1500 autobusów rocznie, z tego niemal połowa posiada napędy całkowicie lub częściowo elektryczne.