Dostawy ropy: popłyną tankowce z Arabii Saudyjskiej

dostawy ropy

Orlen zabezpiecza dostawy ropy naftowej do rafinerii w Polsce, Czechach i na Litwie. Zaopatrzenie w surowiec odbywa się na bieżąco. W momencie wstrzymania dostaw z kierunku wschodniego, dostawy będą realizowane z kierunków alternatywnych. 

Koncern porozumiał się w sprawie zwiększonych ilości dostaw 5 dodatkowych tankowców od Saudi Aramco. Ponadto, do Orlen Lietuva zabezpieczone zostały dostawy gatunków rop z Morza Północnego. Ciągłość pracy zakładów Grupy w Europie jest i będzie zabezpieczona. To przede wszystkim efekt działań dywersyfikacyjnych prowadzonych przez Koncern na przestrzeni ostatnich czterech lat. Jeszcze w 2013 r. aż 98 proc. surowca przerabianego w Płocku to była ropa REBCO, czyli ze wschodu. Obecnie ten gatunek jest przerabiany w ok. 50 proc. Reszta pochodzi m.in. z Arabii Saudyjskiej, USA czy Afryki Zachodniej.

Ciągłość pracy naszych rafinerii i bezpieczeństwo energetyczne Polski jest dla nas priorytetem. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi partnerami, producentami surowca na świecie. Mamy możliwość zabezpieczenia dostaw z kierunków alternatywnych. Już teraz na bieżąco korzystamy z opcji zakupów spotowych, aby zabezpieczyć pracę rafinerii. Jest to możliwie, bo od czterech lat z zarządem mocno stawiamy na dywersyfikację dostaw surowców. Dodatkowo jako jedyna rafineria w tej części Europy, mamy pełne magazyny surowca w kawernach solnych w naszej spółce IKS Solino, które dodatkowo zabezpieczają i wzmacniają naszą niezależność– mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Nieprzerwana produkcja w rafineriach gwarantuje stabilne dostawy paliw na rynek. W Polsce paliwa nie brakuje. Orlen ma dodatkowo możliwość ewentualnego uzupełniania bilansu paliw zarówno z dwóch rafinerii w Czechach, jak i dodatkowo z rafinerii w Możejkach. W przypadku zakładu na Litwie transport możliwy jest zarówno drogą kolejową, jak i morską.

Dostawy ropy: Bezpieczna logistyka

Firma zabezpieczyła ponadto wszystkie procesy logistyczne związane z dostawą paliw. Nie występują przerwy w funkcjonowaniu terminali i baz magazynowych. Koncern deklaruje, że każdy będzie mógł kupić paliwo na stacjach. To efekt prowadzonych wcześniej inwestycji i decyzji podjętych przez zarząd PKN ORLEN.  W marcu 2021 r. firma odkupiła spółkę OTP, czyli największego w Polsce przewoźnika drogowego paliw ciekłych, co dzisiaj umożliwia spółce pełną kontrolę nad produktem w całym łańcuchu logistycznym. Z kolei w czerwcu 2021 r. dokonano zakupu terminalu przeładunkowego paliw w Mockawie, dzięki czemu na polski rynek może trafiać duży wolumen produkcji z rafinerii w litewskich Możejkach. Koncern posiada własną spółkę kolejową KolTrans, która dowozi paliwo praktycznie do wszystkich baz Koncernu na terenie całego kraju. Od czterech lat zwiększana jest też pojemność magazynowa w terminalach Orlenu.