7 grudnia 2021

Kolej pędzi w stronę ekologii

Lubię kolej. Transport szynowy jest przyjemny, komfortowy i – po inwestycjach ostatnich lat – coraz szybszy. Warto też docenić fakt, że kolej charakteryzuje się ponad 3 razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją niż lotniczy. To czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego 

Podobne zdanie ma większość pasażerów kolei. Aż 76% korzystających z usług PKP Intercity postrzega kolej, jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego – wynika z badań PKP wśród pasażerów. Według deklaracji 44% podróżujących PKP Intercity kwestie związane z ekologią mają wpływ na to, jaki środek transportu wybierają. Dla tej grupy, przy wyborze środka transportu, kluczowe są kwestie związane z emisją dwutlenku węgla. Wskazuje je 84% badanych. Ważne jest też  zużycie energii, paliwa (64%). Na niską emisję dwutlenku węgla oraz na relatywnie niskie zużycie energii czy paliwa częściej niż inni zwracały uwagę osoby młode (w wieku do 25 lat).

Rozwój kolei wymuszą założenia Europejskiego Zielonego Ładu

Program przyjęty w ubiegłym roku przez Komisję Europejską (więcej na ten temat przeczytaj tutaj) zakłada, że do 2050 roku sektor transportu ma dokonać 90% redukcji emisji gazów cieplarnianych. Z kolei rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. W związku z tym kolejarze przygotowują rozwiązania mające na celu przyśpieszenie transformacji. Część z nich, jak inwestycje w infrastrukturę, zakup nowoczesnego taboru, instalacje OZE na nieruchomościach należących do spółki czy też zakup nowoczesnego taboru, nie będzie bezpośrednio dotyczyło pasażerów.

Offset ekologiczny – rozwiązanie znane z linii lotniczych

PKP Intercity planuje wprowadzenie tzw. offsetu ekologicznego. Pasażerowie podróżujący Intercity będą mieli możliwość uiszczenia dobrowolnej dodatkowej opłaty, która w całości będzie przeznaczona na projekty ekologiczne PKP Intercity. Podobne rozwiązanie znane jest już pasażerom niektórych lini lotniczych mi.in. PLL LOT oraz Ryanair. Ta ostatnia linia – mimo sporej popularności tej dopłaty, zdecydowała się zrezygnować z takiego programu. 

Na koniec decyduje cena

Nawet najbardziej proekologiczne podejście przewoźnika oraz świadomość samych konsumentów nie gwarantuje tego, że podróżni będą wybierać kolej. Do tego konieczna jest konkurencyjna cenowo oferta (niekoniecznie w segmencie premium). Coraz lepsze drogi i ekonomiczne samochody sprawiają, że – mniej przyjazny środowisku – samochód jest porostu wyborem lepszym, bo tańszym.