Recykling może pozwolić Europie na zmniejszenie zależności od importu minerałów do baterii EV nawet o jedną czwartą do końca dekady, wynika z nowego badania badań Transport & Environment (T&E). Materiały ze zużytych baterii oraz odpady z fabryk je produkujących mogą dostarczyć surowce do budowy 2,4 miliona samochodów elektrycznych w 2030 roku. Wymaga to jednak wsparcia branży recyklingu.
Recykling zużytych ogniw i odpadów produkcyjnych mógłby dostarczyć 14 proc. litu, 16 proc. niklu, 17 proc. manganu i jedną czwartą (25 proc.) kobaltu, których Europa będzie potrzebować do produkcji samochodów elektrycznych. Wraz z rozwojem technologii te liczby mogłyby wzrastać. Region miałby potencjał, aby być prawie samowystarczalnym w zakresie kobaltu do samochodów elektrycznych w 2040 roku.
– Jeśli Europa zrealizuje swoje plany recyklingowe, może drastycznie zmniejszyć swoją zależność od importu metali krytycznych. Przewidywane ilości lokalnie odzyskanych materiałów mogą umożliwić Europie budowę milionów czystych samochodów elektrycznych lokalnie – zauważa Julia Poliscanova, dyrektor ds. pojazdów i łańcuchów dostaw e-mobility w T&E
Recykling zastąpi wydobycie
Odzyskiwanie materiałów z baterii zastąpi również konieczność wydobywania surowców. Badania wykazują, że rozwój recyklingu minerałów w Europie mógłby zastąpić potrzebę budowy aż 12 nowych kopalni na świecie do 2040 roku: czterech litu, trzech niklu, czterech kobaltu i jednej manganu. Zmniejszyłoby to również potencjalne negatywne skutki dla wody, gleby i bioróżnorodności wynikające z tych kopalni.
Oprócz zmniejszenia zarówno wydobycia, jak i importu surowców, recykling w Europie mógłby zmniejszyć ślad węglowy pozyskiwania litu o prawie jedną piątą (19 proc.) w porównaniu z jego wydobyciem w Australii i rafinacją w Chinach. Jest to spowodowane czystszą siecią elektryczną Europy. Ale aby czerpać korzyści ekonomiczne i związane ze zrównoważonym rozwojem, Europa musi zwiększyć skalę swojego przemysłu recyklingowego. Prawie połowa mocy recyklingowych, ogłoszonych przez państwa regionu, została wstrzymana lub z innych powodów może nie zostać zrealizowana.
T&E wezwała UE i Wielką Brytanię do pilnego priorytetowego wsparcia dla recyklingu w ramach swoich polityk i programów finansowania. Nadchodząca propozycja UE dotycząca regulacji o gospodarce o obiegu zamkniętym powinna wspierać rozwój lokalnych fabryk recyklingowych. Jednocześnie ograniczać eksport odpadów z baterii i upraszczając transport materiałów z baterii na końcu cyklu życia w Europie.
– Ani UE, ani Wielka Brytania nie są gotowe, aby wykorzystać szansę na recykling. Prawie połowa planowanych zdolności recyklingowych jest zagrożona z powodu wysokich kosztów energii, niedoboru specjalistycznej wiedzy technicznej lub braku wsparcia finansowego. Nadszedł czas, aby traktować recykling baterii jako inną technologię czystą i priorytetowo traktować ją w naszych politykach i procesach przyznawania dotacji – komentuje Julia Poliscanova.