Aż 48 proc. badanych Polaków jest gotowych przenieść konto do banku, który wyjątkowo wyróżniałby się pod względem dbania o środowisko naturalne – wynika z badania „Postawy ekologiczne Polaków” na zlecenia Banku Millennium.
Respondenci w badaniu odpowiadali na pytania dotyczące roli i zadań banków w zielonej transformacji. Zadeklarowali, że oczekują od nich zaangażowania i licznych działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Zarówno wobec klientów, jak i siebie jako organizacji.
Zachęty do ograniczania papieru
Zapytani, jak banki powinny działać, podają szereg przykładów. Aż 71 proc. respondentów uważa, że banki powinny zachęcać klientów do korzystania z aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej, a 70 proc. – do korzystania z elektronicznych wersji dokumentów. Oba te działania mają na celu zmniejszenie zużycia papieru.
— Dla większości naszych klientów aplikacja mobilna jest podstawowym kanałem kontaktu z bankiem. Już 2,8 mln naszych klientów aktywnie korzysta z kanałów cyfrowych, z czego 2,6 mln to właśnie użytkownicy aplikacji – powiedziała Halina Karpińska, dyrektorka Departamentu Bankowości Elektronicznej.
Respondenci oczekują również preferencyjnych warunków kredytów dla klientów indywidualnych prowadzących ekologiczny styl życia, czyli na przykład takich, którzy zbudowali ekologiczne domy lub zmodernizowali stare domy. Wskazało tak 69 proc. pytanych. Badani chcą, by banki wspierały ekologiczne biznesy (uważa tak 76 proc. respondentów). M.in. udzielając kredytów na korzystniejszych warunkach (65 proc. wskazań) czy poprzez specjalną ofertę (57 proc.).
Przykładna postawa – oszczędności i wolontariaty
Pytani Polacy oczekują od banków, by same jako instytucje wpływały na poprawę sytuacji ekologicznej.
Aż 68 proc. z nich chciałoby zainstalowania w centralach i oddziałach energooszczędnego oświetlenia oraz segregowania śmieci przez pracowników. Taki sam odsetek pytanych uważa, że banki powinny modernizować swoje budynki, by ograniczać zużycie energii i wody. Trochę mniejsza liczba respondentów, bo 52 proc., chciałaby, by nawiązywały współprace z organizacjami ekologicznymi. Mniej niż połowa badanych chce, aby banki informowały swoich klientów o proekologicznej aktywności. Z kolei 35 proc. doceniłoby, gdyby pracownicy banków zaangażowali się w wolontariat.
Respondenci zostali także zapytani, czy przenieśliby swoje główne konto do banku, który wyróżniałby się pod kątem dbania o środowisko naturalne. Odpowiedź twierdzącą dał co drugi respondent (co dziesiąty zrobiłby to na pewno). Najchętniej zdecydowaliby się na przeniesienie konta najmłodsi badani w wieku od 18 do 24 lat oraz badani w wieku 35-49 lat.
Badanie zrealizowała w sierpniu 2024 roku agencja SW Research na zlecenie Banku Millennium. Próba reprezentatywna 1000 osób metodą CAWI.