Czy LPP skutecznie zachęci Polaków do naprawiania ubrań?

Mimo iż Polacy mają coraz większą świadomość, że nadmierna konsumpcja i wyrzucanie ubrań mogą mieć negatywny wpływ na środowisko, rzadko naprawiają lub przerabiają drobne uszkodzenia w ulubionych elementach garderoby. Głównie dlatego, że nie posiadają odpowiednich umiejętności, których – co istotne – chcieliby się nauczyć. Firma chce zwiększyć świadomość i wrażliwość środowiskową konsumentów oraz zwrócić uwagę na konieczność zmiany codziennych nawyków w zakresie mody. 

– Zrównoważone podejście do mody to jeden z elementów, któremu poświęcamy coraz więcej uwagi w naszej działalności. Zależy nam, aby tę ideę zaszczepić także w naszych klientach. W ramach kampanii Wear Your Story chcemy uświadomić Polakom, że przedłużając życie swoich ubrań poprzez ich naprawianie i przerabianie mogą dłużej cieszyć się ulubionymi elementami garderoby zmniejszając jednocześnie negatywny wpływ na środowisko – mówi Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor ds. zakupów i ESG w LPP.

Środowisko i wspomnienia 

LPP we współpracy z firmą ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie. Respondenci wyraźnie wskazali, że Polaków interesuje „powrót do korzeni”. Aż 64 proc. zadeklarowało, że chciałoby nauczyć się podstawowych technik krawieckich, aby naprawiać ubrania. 

– Do połowy ubiegłego wieku naprawianie i przerabianie ubrań było powszechną praktyką. Jednak dzisiaj coraz rzadziej chcemy i potrafimy to robić, raczej wolimy wyrzucić zniszczone ubranie i kupić nowe – mówi Katarzyna Stasiuk, doktor habilitowany psychologii i profesor w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. 

Jak zapewnia, samodzielne naprawianie i przerabianie ubrań ma nie tylko praktyczną i ekonomiczną wartość. Pomaga również się odstresować i rozwija kreatywność. 

Blisko ¾ badanych jest przekonana, że dostęp do prostych porad dotyczących naprawiania i przerabiania ubrań byłby dla nich wartościowy.

Powrót do korzeni

LPP uruchomi akcję naprawiania ubrań w punktach krawieckich. Dzięki współpracy z woshwosh firma udostępni vouchery na konkretną kwotę do wykorzystania na naprawę ubrań w wybranych punktach w Polsce. 

– Moda powinna być odpowiedzialna. Przemysł odzieżowy stoi obecnie przed wyzwaniami związanymi z koniecznością wprowadzenia realnych zmian i przejęcia odpowiedzialności za wpływ na środowisko naturalne. Kluczowym kierunkiem zmian jest promowanie zasady „care & repair”. Dlatego też angażujemy się w edukowanie i działania mające na celu podniesienie świadomości środowiskowej biznesu i konsumentów – mówi Martyna Zastawna, założycielka marki woshwosh.