Świadoma troska o środowisko – naprawiaj, nie wyrzucaj

North.pl od 2008 roku uświadamia konsumentów, że uszkodzony sprzęt AGD i RTV da się naprawić. To platforma edukacyjno-sprzedażowa składająca się ze sklepu internetowego z częściami, bazy porad oraz filmów instruktażowych. Do tej pory firma uratowała i dała drugie życie milionom większych i mniejszych sprzętów. Dzięki jej działaniom do środowiska nie trafiło, tylko w 2021 roku, 1 647 498 ton elektrośmieci. O wyzwaniach i planach firmy na przyszłość rozmawiamy z Moniką Pobrotyń, wiceprezeską North.pl.

Misją firmy jest wspieranie konsumentów w dbaniu o dom i minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Naprawiaj, nie wyrzucaj. – Twierdzimy, że może to zrobić praktycznie każdy. Jesteśmy wsparciem od momentu diagnozy problemu, poprzez zakup odpowiedniej części aż po pomoc przy jej wymianie – pisze o sobie North.pl.

1.  Działacie od 2008 roku. Ile napraw udało się w tym czasie zrealizować?

Jeśli w 2021 udało nam się sprzedać 700 000 części, to wliczając te 15 lat wyjdzie spora suma. Dużo osób do nas wraca i naprawia wszystkie swoje domowe sprzęty. Mało mamy zakupów okazjonalnych. Jak już ktoś nas zna, wie, że mamy bogaty asortyment od śrubek, po plastikowe części obudowy, silniki i sprzęgła. Zawsze znajdzie coś dla siebie. Mamy świadomość, że ludzie przywiązują się do swoich urządzeń i nie chcą wymieniać ich na nowe.  

2. North.pl otrzymała za 2020 rok tytuł Lidera Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W jaki sposób zwycięstwo w konkursie Stena Recycling wpłynęło na rozwój Państwa działalności? 

North.pl stało się bardziej rozpoznawalne. Do tej pory ukryci i skupieni na własnej działalności, znaleźliśmy się w grupie znanych marek. To dla nas ogromna nobilitacja i motywacja do dalszego podążania w kierunku „Naprawiaj, nie wyrzucaj”.

3.    Co się zmieniło w prowadzonych przez Państwa działaniach od momentu otrzymania tytułu Lidera GOZ? Jakie były realne efekty zwycięstwa w konkursie?

Nie ukrywam, że był moment załamania… Ale przyszła pandemia, która pozytywnie wpłynęła na rozwój branż z zakresu Do It Yourself (zrób to sam) i e-commerce. Zatem naszej działalności również. Klienci mieli wreszcie czas, aby zająć się naprawami w domu, przeczyścić i odkamienić sprzęty. Skupić się na tym, że niektóre naprawy nie są wcale takie trudne. To był nasz czas, który dodał nam ogromnej motywacji do dalszego rozwijania oferty, porad, a także systemu do obsługi klienta. 
Dodatkowo znaleźliśmy sposób na wykorzystanie części skierowanych do utylizacji. Zamiast je wrzucać lub płacić za recykling, stworzyliśmy z nich obrazy, stoliki czy statuetki. 

4.    Jakie plany ma firma na przyszłość? 

Specjalizacja! Na rynku jest coraz więcej sprzętów, ekskluzywnych, z „bajerami”, dodatkowymi funkcjonalnościami, które też z czasem się popsują. Będziemy na to przygotowani! 

Obecnie rozszerzamy nasz wewnętrzny warsztat o nowe sprzęty. Rozkładamy je na czynniki pierwsze, szkolimy pracowników, aby być na bieżąco z technologią. Niestraszne nam nowe modele ekspresów do kawy czy pralko – suszarki. Technicy rozbierają je co do śrubki i testują. Przy okazji nagrywamy filmy instruktażowe, które są pomocne nie tylko dla nas, ale też dla naszych klientów. 

5.    Jakie wyzwania czekają branżę napraw i części zamiennych w 2023 roku?

Liczymy na automatyzację procesów (AI, IoT). Jednak przede wszystkim na rozwój wiedzy, aby móc świadomie dokonywać napraw, produkować części z odzyskiwanych materiałów, dbać o przedłużanie żywotności sprzętów. To będzie cenne i da nam przewagę konkurencyjną. 

6.    Co będzie najważniejsze, z punktu widzenia GOZ, w czasie najbliższych 5 lat w Polsce?

Świadomość! Mamy tutaj dużo pracy. Samo segregowanie odpadów, które jest bardzo ważne, sprawy nie załatwi. GOZ musi się stać naturalną częścią życia. W tym zakresie North.pl będzie dokładać swoją małą cegiełkę. Chcemy aktywnie uczestniczyć w tych zmianach i je wspierać.

********

Konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego został zainicjowany w 2017 roku przez firmę Stena Recycling, jako odpowiedź na potrzebę edukacji i wdrażania rozwiązań z zakresu GOZ. Inicjatywa jest skierowana do przedsiębiorstw – zarówno dużych firm, jak i start-upów oraz studentów. Promuje ciekawe, cyrkularne rozwiązania. Jest platformą wymiany wiedzy i doświadczeń dotyczących gospodarki obiegu zamkniętego. Zachęca także do podejmowania działań proekologicznych. Więcej o konkursie.