Emirates pomyślnie zakończyły naziemne testy jednego ze swoich silników GE90 w samolocie Boeing 777-300ER, który napędzany jest w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).
Celem testów naziemnych jest sprawdzenie zdolności silnika do pracy na specjalnym paliwie SAF bez wpływu na jego osiągi. A także bez konieczności modyfikacji systemów czy specjalnych procedur konserwacyjnych samolotu lub silnika. Zastosowane paliwo zmniejsza emisję dwutlenku węgla w całym cyklu życia paliwa nawet o 80 proc.
Pierwszy lot na SAF
Wyniki testów naziemnych utorują drogę do pierwszego eksperymentalnego lotu testowego linii lotniczych Emirates z wykorzystaniem 100 proc. SAF w jednym silniku. Lot ma odbyć się w tym tygodniu. Czynności testowe polegały na uruchomieniu jednego silnika na 100 proc. SAF, a drugiego na konwencjonalnym paliwie do silników odrzutowych. Wszystko po to aby lepiej przeanalizować zachowanie i osiągi układu paliwowego dla każdego rodzaju paliwa, porównać określone moce wyjściowe i zapewnić bezproblemowe działanie układów paliwowych silnika i płatowca samolotu podczas planowanego lotu testowego. Podczas testów naziemnych silnik przeszedł najpierw standardowe czynności inspekcji wstępnej, a następnie stacjonarne testy operacyjne.
Wspólne testy
Przez cały 2022 rok linie Emirates współpracowały nad testowaniem mieszanki paliwowej 100 proc. SAF ze swoimi partnerami – GE Aerospace, Boeingiem, Honeywell, Neste i Virent Inc., spółką zależną Marathon Petroleum Corp. Partnerzy opracowali mieszankę o takich samych właściwościach i parametrach działania, jak konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych. Dodatkowo współpracowali nad analizą techniczną i wymaganiami operacyjnymi towarzyszącymi testom naziemnym i eksperymentalnym lotom. Wyniki tej inicjatywy dostarczą dodatkowych danych i badań dotyczących syntetycznych składników mieszanek paliwowych i biopaliw, wspierając standaryzację i przyszłe zatwierdzanie 100 proc. SAF typu drop-in. Po udanej próbie na jednym silniku linie Emirates będą dalej rozwijać te inicjatywy. Obecnie SAF jest dopuszczony do stosowania w mieszankach do 50 proc. z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.