Linie Emirates podpisały umowę z firmą Falcon Aircraft Recycling. Jest to pionierska inicjatywa, która zakłada, że pierwszy wycofany samolot A380 trafi do recyclingu i przetworzenia. To działanie radykalnie zmniejszy wpływ procesu rozbiórki na środowisko i znacznie ograniczy ilość odpadów na wysypiskach.
Bar i fotele dla miłośników awiacji
Drugie życie zyska m.in. kultowy bar pokładowy A380 pierwszej generacji i inne elementy wyposażenia kabiny. Te przedmioty będą zamienione w meble na zamówienie, a także szereg pamiątek lotniczych i artykułów detalicznych. Część zysków ze sprzedaży trafi na rzecz Emirates Airline Foundation, organizacji charytatywnej linii lotniczych. Fundacja koncentruje się na pomocy pokrzywdzonym dzieciom na całym świecie. Działania związane z odzyskiem materiałów będą w całości prowadzone w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, macierzystej bazie linii lotniczych. To jeszcze bardziej zmniejszy ślad środowiskowy projektu.
Coraz częściej wycofywane samoloty trafiają do odległych miejsc i pozostawiane tam marnieją po rozebraniu ich na części. Tradycyjne projekty ratownictwa i recyklingu skupiają się na odzyskiwaniu tylko dochodowych komponentów. A to oznacza, że znaczna część samolotu trafia na wysypisko na długie lata. Warto pamiętać, że wiele elementów samolotów może być trudnych do recyklingu lub utylizacji. Na przykład takie jak tkaniny ognioodporne i materiały kompozytowe.
A380 trafi do recyclingu – pamiątki po kultowej maszynie
– Cieszymy się, że możemy współpracować z Falcon Aircraft Recycling przy tym wyjątkowym projekcie. Dzięki inicjatywie nasi klienci i fani mogą zabrać do domu kawałek historii lotnictwa. Jednocześnie ratując cenne materiały przed wysypiskiem i przyczyniając się do charytatywnej akcji Fundacji Linii Lotniczych Emirates. To eleganckie „rozwiązanie emerytalne” dla tego kultowego samolotu i naszego flagowego okrętu – powiedział Sir Tim Clark, prezes linii lotniczych Emirates.
– To nasz, jak dotąd, najbardziej ambitny projekt. Będzie to pierwsza dekonstrukcja A380 poza Europą. Około 190 ton różnych metali, tworzyw sztucznych, kompozytów z włókna węglowego i innych materiałów zostanie usuniętych z samolotu. Następnie trafią one do recyklingu lub ponownego wykorzystania w ramach naszego programu upcyklingu realizowanego przez Wings Craft. Zespoły zajmują się teraz planowaniem i koncepcjami stworzenia pierwszej partii unikalnych przedmiotów z recyklingu. Nie możemy się doczekać, aby wkrótce ujawnić więcej informacji na temat artykułów detalicznych – podkreśla Andrew Tonks, dyrektor Falcon Aircraft Recycling.
Komponenty do ponownego użytku
Po zakończeniu swojej ostatniej misji komercyjnej A6-EDA, pierwszy samolot. A380 Emirates, został wycofany.z eksploatacji i przeniesiony do Centrum Inżynieryjnego linii lotniczych. Tam inżynierowie.Emirates odzyskali nadające się do użytku komponenty, takie jak silniki, podwozie i elementy sterowania lotem. Kolejnym krokiem było wyrejestrowanie i przekazanie maszyny zespołowi Falcon Aircraft Recycling, który rozpoczął proces jego starannego rozbioru.
We współpracy z Wings Craft firmą, która specjalizuje się w produkcji niestandardowych mebli i towarów z.materiałów lotniczych, Falcon Aircraft Recycling.zaprojektuje i wyprodukuje unikalne przedmioty kolekcjonerskie i detaliczne z materiałów i części usuniętych z samolotu. Przedmioty te trafią do sprzedaży w nadchodzących miesiącach.
Część zysków ze sprzedaży wszystkich elementów z pierwszego wycofanego przez Emirates A380 zostanie.przekazana Fundacji Emirates Airline.