Baterie ze stałym elektrolitem zmniejszą ślad węglowy baterii samochodowych

liczba samochodów elektrycznych w Polsce
Liczba rejestracji elektryków

Baterie ze stałym elektrolitem (solid state battery) mogą zmniejszyć ślad węglowy baterii do pojazdów elektrycznych nawet o 39 proc. Ten fakt jeszcze bardziej zwiększa ich przewagę nad pojazdami na paliwa kopalne – wynika z badania zleconego przez Transport & Environment (T&E) firmie Minviro. 

Celem badania było porównanie nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem z bateriami o obecnie stosowanym składzie chemicznym.

Mniejszy ślad węglowy – większa korzyść dla środowiska

Z badań wynika, że bateria ze stałym elektrolitem, która magazynuje więcej energii przy zużyciu mniejszej ilości materiałów, może zmniejszyć ślad węglowy akumulatora samochodu elektrycznego o kolejne 24 proc. Analizie poddano baterię ze stałym elektrolitem NMC-811, która ma jeden z najbardziej obiecujących składów chemicznych, spośród obecnie stosowanej technologii litowo-jonowej. Technologia stałego elektrolitu wykorzystuje do przewodzenia prądu elektrycznego materiał ceramiczny zamiast płynnych elektrolitów. Dzięki temu akumulatory są lżejsze i szybciej się ładują, a w rezultacie są tańsze. Producenci baterii prognozują, że baterie ze stałym elektrolitem będą wykorzystywane w samochodach elektrycznych w drugiej połowie lat dwudziestych.

– Już teraz pojazdy elektryczne są znacznie lepsze dla planety niż spalanie ropy naftowej, a ślad węglowy baterii maleje z roku na rok. Natomiast technologia stałego elektrolitu to prawdziwie przełomowa zmiana. Wyższa gęstość energii oznacza, że do ich wytworzenia potrzeba znacznie mniej materiałów. Tym samym powoduje znaczne zmniejszenie emisji – powiedział Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Nowe metody wydobycia, w tym wydobywanie litu ze studni geotermalnych, znacznie mniej oddziałują na środowisko naturalne. Powszechnie stosuje się wydobycie litu ze skał twardych w Australii i rafinuje go w Chinach.

Potrzeba mniej litu

Baterie ze stałym elektrolitem wymagają o ok. 35 proc. więcej litu niż w obecnie stosowanej technologii litowo-jonowej. Za to wykorzystują o wiele mniej grafitu i kobaltu. Procedowane jest obecnie rozporządzenie UE dotyczące baterii. Zgodnie z nim lit ma być pozyskiwany w sposób odpowiedzialny – w sensie wpływu na środowisko i społeczeństwo – i poddawany recyklingowi. Według T&E wymogi zawarte w tych przepisach zagwarantują, że na rynku będzie wystarczająca podaż baterii ze stałym elektrolitem.  

Europarlamentarzyści i rządy UE debatują obecnie nad zaproponowanym rozporządzeniem w sprawie baterii.