Powstaną HUBy szybkiego ładowania dla dużych ciężarówek

HUBy szybkiego ładowania

Scania Polska wraz z Ekoenergetyka-Polska i Ekoen zawarły partnerstwo na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Pierwsze ogólnodostępne HUBy szybkiego ładowania dla pojazdów ciężarowych zostaną uruchomione przy serwisach Scania m. in. w Nadarzynie, Choroszczy k.Białegostoku oraz w Gliwicach. Celem kooperacji jest obniżanie śladu węglowego w transporcie oraz dostarczanie klientom kompleksowych rozwiązań w zakresie elektrycznych pojazdów ciężarowych i systemów ich ładowania.

Procesy związane z redukcją emisji CO2, zanieczyszczenia powietrza i hałasu przyspieszają m.in. w skutek rosnących wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju. Utrzymanie dominującej pozycji Polski w unijnym transporcie drogowym będzie możliwe dzięki zapewnieniu konkurencyjności polskich firm transportowych w tym zakresie. Coraz powszechniejsze zastosowanie elektrycznych napędów w pojazdach ciężarowych i dostawczych wiąże się z rozwojem technologii i systemów szybkiego ładowania. Wyłącznie wspólne działanie prawodawców, dostawców rozwiązań transportowych i infrastruktury oraz użytkowników transportu może stanowić o powodzeniu tej strategii. 

– To ważny dzień dla rozwoju elektromobilności ciężkiego transportu w Polsce. Elektryfikacja stanie się faktem jedynie przy współpracy partnerów specjalizujących się w dostarczaniu energii oraz infrastruktury. Tylko tak możemy wprowadzić do ruchu elektryczne pojazdy ciężarowe i przyczynić się do dekarbonizacji oraz konkurencyjności polskiego transportu. Jeśli chcemy przyspieszyć zmianę w kierunku zrównoważonego transportu, nie możemy oglądać się na innych. Musimy działać tu i teraz – komentuje Wojciech Rowiński dyrektor generalny Scania Polska S.A.  

HUBy szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych

Ekoenergetyka to spółka technologiczna, która projektuje i produkuje nowoczesną i wydajną infrastrukturę szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na najwyższym, światowym poziomie. Spółka zaspokaja potrzeby wielu sektorów rynku e-mobility. Posiada własne zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne. Dostarcza innowacyjne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych. Jest jednym z kluczowych dostawców systemów szybkiego ładowania wysokiej mocy w Europie. Urządzenia firmy pracują m.in. dla RATP Paryż i miejskiego przewoźnika SWM Monachium.

– Dzięki partnerstwu ze Scania Polska wskazujemy kierunek rozwoju zeroemisyjnego ciężkiego transportu. Połączenie technologii pojazdów i systemów szybkiego ładowania w dynamicznie rozwijającym się sektorze transportu ciężkiego dowodzi, że zapotrzebowanie na kompleksowe rozwiązania jest ogromne. Już teraz wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów. Najnowsze technologie, przyczyniają się do jeszcze szybszego rozwoju zeroemisyjnego transportu ciężkiego – podsumowuje Bartosz Kubik, Prezes Zarządu i współzałożyciel Ekoenergetyka – Polska S.A.

– Jest mi niezmiernie miło, że partnerstwo ze Scania Polska. staje się faktem. Jestem przekonany, że współpracując z tak innowacyjnym i globalnym koncernem, w tak ważnej dziedzinie jaką jest doskonalenie i rozwój technologii zeroemisyjnego transportu wspólnie zapewnimy klientom kompleksowe rozwiązania i wsparcie – dodaje Maciej Wojeński, współzałożyciel i Członek Rady Nadzorczej Ekoenergetyka – Polska S.A. 

Ekoenergetyka wspiera plany największych miast i firm w przejściu na bezemisyjny transport. Już ponad 2500 stacji z logo firmy działa w 26 krajach świata.

HUBy wzdłuż sieci TEN-T

Ekoen w ramach realizacji Programu „EKOEN-100” deklaruje gotowość ścisłej współpracy z liderami rozwoju elektromobilności. Sczególnie w kontekście m.in. lokalizacji pod budowę HUBów ultraszybkiego ładowania. Celem niniejszej współpracy jest stworzenie sieci ultraszybkich HUBów Ekoen eTruck przeznaczonych głównie dla ciężarowych pojazdów elektrycznych.

– Jestem przekonany, że unikalny w skali naszego kraju koncept HUBu EKOEN eTruck oraz strategiczna współpraca ze Scania Polska przyspieszą proces elektryfikacji transportu ciężkiego w Polsce – podobnie jak miało to miejsce w przypadku rynku autobusów elektrycznych, w rozwoju którego braliśmy udział – mówi Bartosz Kubik, Prezes Zarządu Ekoen.

HUBy Ekoen eTruck powstaną m.in. przy serwisach Scania Polska znajdujących się obok korytarzy transportowych dla pojazdów ciężarowych wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T. Docelowo rozwój infrastruktury przeznaczonej elektryfikacji transportu ciężkiego obejmie całą Polskę. 

HUB Ekoen eTruck to unikalny koncept wielostanowiskowej, ultraszybkiej i ogólnodostępnej stacji ładowania dostosowany do obsługi ciężarowych pojazdów elektrycznych. Powstał w oparciu o wymianę doświadczeń w ramach wspólnych warsztatów z udziałem ekspertów z obu firm. HUBy będą dostępne także dla elektrycznych pojazdów osobowych oraz dostawczych i będą oferowały szybkie ładowanie. Docelowa moc dostarczanych ładowarek wyniesie 750 kW i 1,5 MW.

W 2030 elektryczne TIRy będą stanowić połowę sprzedaży

Scania jest silnie zaangażowana w upowszechnienie transportu niezależnego od paliw kopalnych. Znajdujące się w ofercie firmy rozwiązania elektryczne odgrywają w tym kluczową rolę. Firma oferuje pojazdy elektryczne (BEV), hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) 

Pojazdy elektryczne uważa się za skuteczne i opłacalne rozwiązanie prowadzące do transportu wolnego od paliw kopalnych. Pojemność baterii i technologia szybkiego ładowania szybko się rozwijają. Eksperci Scania szacują, że do 2025 r. zelektryfikowane pojazdy będą stanowić około 10 proc. całkowitej sprzedaży firmy na świecie. Do 2030 r. odsetek ten wzrośnie do 50 proc. Już dziś polski rynek może czerpać z doświadczeń z branży autobusowej. W tym sektorze zmiana zaczęła się wcześniej i popyt na pojazdy elektryczne jest duży. Polska jest jednym z liderów wykorzystywania autobusów elektrycznych w Europie. Autobusy elektryczne ładowane są najczęściej w zajezdniach bądź podczas krótkich postojów na pętlach. Dlatego, rozwój elektryfikacji transportu długodystansowego wymaga dedykowanych rozwiązań – stacji szybkiego ładowania dużych mocy dla pojazdów ciężarowych.