Rekordowy rok pod względem rejestracji elektryków

liczba samochodów elektrycznych

Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 43 proc. r/r. Tak wynika z licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). 

Liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wyniosła w minionym roku 20 916 szt. i wzrosła o 50,4 proc. r/r, a hybryd plug-in – 15 795 szt., co oznacza wzrost o 35,3 proc. r/r.

Według danych na koniec 2023 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 57 065 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W 2023 r. ich liczba zwiększyła się o o 23 651 sztuk, tj. o 52 proc. względem 2022 r.

Pod koniec grudnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 51 211 szt. Natomiast park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 47 137 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 880 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec grudnia składała się z 19 526 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 679 637 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1 179 szt.

— Na koniec 2023 roku po polskich drogach jeździło już ponad 57 tysięcy samochodów zeroemisyjnych. W ostatnim roku wzrosła znacznie liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych oraz autobusów z napędem elektrycznym oraz liczba samochodów osobowych typu hybryda plug-in. Niewątpliwie w zwiększającej się sprzedaży pojazdów elektrycznych pomaga rozwój sieci ładowania. I chociaż liczba punktów ładowania powinna być większa to z całą pewnością pieniądze przeznaczone w ostatnim czasie na dofinansowanie budowy nowych stacji ładowania przyniosą pozytywny efekt. Klienci wybierają chętnie również samochody z klasycznym napędem hybrydowym, bo tych przyrosło na polskich drogach o prawie 40 proc. więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę europejską politykę, można być pewnym, że liczba pojazdów z silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie malała. Szczególnie dotyczy to samochodów z silnikiem Diesla — powiedział prezes PZPM Jakub Faryś.

„Łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1 513. To historyczny rekord i  wzrost o 15 proc. względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik. W 2024 r. kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach 'Białej Księgi Nowej Mobilności’.

— Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji  ładowania. Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku — dodał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

Pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 5 933 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (3 282 stacji). 26 proc. z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC). Natomiast 74 proc. to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 104 nowe punkty.