Warszawa, 21.12.2023 (ISBnews) – Obecny zasięg samochodów elektrycznych jest w zupełności wystarczający dla zdecydowanej większości użytkowników i dlatego jest mało prawdopodobne, że wraz z dalszym rozwojem technologii bateryjnej będzie się on nadal zwiększał, ocenia prezes EV Klub Polska Łukasz Lewandowski w rozmowie z ISBnews.
"Nie spodziewałbym się już znaczących wzrostów zasięgu, bo ten, którym dysponują współczesne samochody elektryczne jest w zupełności wystarczający. Mało kto, niezależnie od rodzaju napędu, przejeżdża 500-600 km bez przerwy w podróży. Zasięg rzędu 1 000 km jest o tyle niepotrzebny, że statystycznie rzecz biorąc bardzo rzadko przejeżdżamy taki dystans jednorazowo częściej niż kilka razy do roku" – powiedział Lewandowski w rozmowie z ISBnews.
Według niego, niewystarczający zasięg samochodów elektrycznych to jeden z popularnych mitów funkcjonujących w przestrzeni publicznej, który został obalony przez wyniki badania EV 1000, przeprowadzonego przez EV Klub Polska wśród kierowców samochodów elektrycznych.
"Aż 68% ankietowanych zadeklarowało, że przejeżdża dziennie samochodem maksymalnie 75 km. 17% pokonuje 76-100 km, 10% – 101-150 km, a jedynie 4% powyżej 150 km. To odległości porównywalne do pokonywanych przez właścicieli samochodów spalinowych. Nie każdy jest przedstawicielem handlowym, który przejeżdża dziennie 200-300 km i więcej, i dla którego samochód elektryczny faktycznie nie wydaje się dziś najlepszym rozwiązaniem" – podkreślił.
W jego ocenie, o wiele ważniejszym parametrem od zasięgu wydaje się być obecnie krzywa ładowania, która wraz z nowymi generacjami samochodów rośnie bardzo dynamicznie.
"Jeszcze kilka lat temu naładowanie baterii samochodu elektrycznego w przedziale 10-80% zajmowało na najszybszych dostępnych ładowarkach przeciętnie 30-40 minut, dzisiaj ten czas skrócił się do zaledwie 15-20 minut, czyli czasu potrzebnego na skorzystanie z toalety czy zrobienie szybkich zakupów" – podsumował Lewandowski.
EV Klub Polska to fundacja, ustanowiona przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, której celem jest aktywne wsparcie społeczności właścicieli i użytkowników pojazdów elektrycznych w Polsce i za granicą.
Piotr Apanowicz
(ISBnews)