Auchan wdraża Smartway – pomoc w niemarnowaniu żywności

Auchan wprowadza do swoich sklepów platformę Smartway. To inteligentne rozwiązanie pozwalające skutecznie przeciwdziałać marnowaniu żywności. Możliwe to będzie dzięki optymalizacji procesu zarządzania produktami z krótką datą przydatności do spożycia. 

Oparte na technologii sztucznej inteligencji narzędzie zapewni: 

  • ograniczenie marnowania żywności nawet do 80 proc., 
  • więcej produktów po obniżonych cenach dla klientów, 
  • optymalnie dobrane produkty na darowizny dla najbardziej potrzebujących,
  • zapewni prosty i 4-krotnie krótszy czas obsługi procesu dla sklepowych załóg. 

Innowacyjna platforma została wprowadzona w pierwszych 23 sklepach Auchan w całej Polsce. Od stycznia 2024 r. zaplanowane są sukcesywne wdrożenia w pozostałych sklepach sieci. 

W drodze do zero waste

Walka z marnowaniem żywności to jeden z priorytetów strategii rozwoju Auchan, z założonym celem osiągnięcia statusu „zero waste” do 2032 r. Zastosowanie inteligentnych rozwiązań zapewnia cyfrowy system zarządzania odpadami (FWMS) platformy Smartway.

Polska jest jednym z pierwszych rynków, na którym wprowadzono to rozwiązanie na szeroką skalę, po rezultatach na rynku francuskim i rumuńskim. Od 2022 roku w tych krajach łącznie udało się uratować przed zmarnowaniem 70 milionów produktów, tj. 33 500 ton żywności. Uniknięto w ten sposób emisji ok. 82 700 ton CO 2.

Działania na rzecz niemarnowania żywności z wielkim zaangażowaniem podejmujemy od lat, przekonani o ważnej roli, jaką możemy i powinniśmy w tej walce odegrać jako odpowiedzialny detalista – mówi Alexandre Saussard, dyrektor generalny w Auchan Retail Polska. W każdym z naszych sklepów funkcjonują od 2019 r. specjalne strefy „Nie marnujemy – ratujemy!”, z których nasi klienci chętnie korzystają, kupując pełnowartościowe produkty z krótką datą przydatności do spożycia nawet z 50 proc. rabatem. To właśnie do tych stref trafiać będę produkty, które ratować będziemy przed zmarnowaniem z wykorzystaniem platformy Smartway – przy czym będzie ich teraz znacznie więcej, a rabaty mogą być jeszcze korzystniejsze. Wprowadzone innowacje ucieszą także ekipy naszych sklepów, które już dziś dzielą się z nami nierzadko entuzjastycznymi opiniami nt. korzyści, jakie przynosi zastosowanie nowych inteligentnych narzędzi. Doceniają zwłaszcza ich efektywność i łatwość użycia, a przy tym ogromną, bo 4-krotną oszczędność czasu.

Obecny etap wdrożenia platformy Smartway w sieci sklepów Auchan obejmuje  poza rynkiem polskim – Portugalię, Hiszpanię, Luksemburg, Węgry, Ukrainę, Senegal oraz Wybrzeże Kości Słoniowej. 

Jak działa Smartway

Platforma Smartway optymalizuje w Auchan procesy wspierające walkę z marnowaniem żywności z wykorzystaniem szeregu inteligentnych narzędzi, takich jak: 

  • Smartdetection – proste, szybkie i w 100 proc. skuteczne wykrywanie produktów, z krótka datą przydatności. Tak by uniknąć ich przeterminowania na półce. Nowy system umożliwia sprawdzenie ważności 500 produktów w mniej niż 4 minuty!  Pozwala też na przestrzenną rejestrację produktów na półkach, co umożliwia ich geolokalizację w czasie rzeczywistym.  Alerty z obsługiwanego przez pracownika terminala kierują go jedynie do tych produktów, które wymagają sprawdzenia. Przeciętnie to tylko 3-4 proc. produktów, tymczasem przy tradycyjnej metodzie sprawdza się ich 100 proc. Alerty wyzwalane są także w przypadku wyczerpywania się zapasów. Uzupełnianie zapasów to kolejny proces, który „uczący się” Smartway będzie stale optymalizować z wykorzystaniem algorytmów prognostycznych. 
  • Smartdecision – inteligentne sortowanie produktów według najbardziej odpowiedniego dla nich sposobu odzyskania: sprzedaży z rabatem lub darowizny na rzecz organizacji charytatywnych, z przeznaczeniem dla osób najbardziej potrzebujących.  
  • Smartdiscount – w zaledwie 3 sekundy naliczany jest rabat, w wysokości optymalnej dla każdego z przecenionych artykułów i charakteru grupy produktowej.