Inflacja wymusza na konsumentach postawy eko

supermarket

8 na 10 Polaków chciałoby żyć bardziej „eko”, ale nie ma na to pieniędzy. Ewidentnie inflacja i widmo kryzysu dotkną rynek produktów zrównoważonych. Jednocześnie w coraz większym stopniu zwracamy uwagę na marnowanie jedzenia i szukamy możliwości naprawy sprzętów AGD.

Rosnące koszty życia są przeszkodą w byciu odpowiedzialnym i świadomym konsumentem. W ostatnich latach coraz więcej osób wdrażało w swoim życiu „filozofię” sustainability. Czy inflacja zahamowała również ten trend? Aż 76 proc. konsumentów pytanych w raporcie Intrum – European Consumer Payment Report 2022 – przyznaje, że chciałoby częściej kupować produkty wyprodukowane w zrównoważony sposób, ale przy obecnych cenach jest to trudne. 

Mniej pieniędzy, większa świadomość

Nie ma co się oszukiwać – produkty „eko” i wyroby rzemieślnicze wyprodukowane w małych manufakturach bardzo często są droższe od tych, które nie powstały zgodnie z „filozofią” sustainability. Dlatego nie wszyscy obecnie mogą sobie na nie pozwolić – mówi Magdalena Bernatowicz, ekspert Intrum. – Z naszego badania wynika, że coraz więcej osób musi wybierać między wydawaniem pieniędzy w świadomy sposób, a oszczędzaniem na trudniejsze czasy. Kupowanie produktów i usług wyprodukowanych w zrównoważony sposób teraz znajduje się niżej na liście naszych priorytetów – dodaje.

Odpowiedzialny konsument w czasach inflacji i kryzysu: trudne, ale możliwe

57 pro. konsumentów deklaruje, że nie zamierzają kupować od firm, o których wiedzą, że są odpowiedzialne za niszczenie środowiska. 63 proc. przyznaje, że natychmiast przestałoby być klientami firmy, która w ich ocenie dyskryminuje kupujących ze względu na pochodzenie społeczne czy etniczne. 

– W dobie kryzysu inflacyjnego nie wszyscy mają wystarczające środki na to, by przy każdym wyjściu na zakupy dokonywać wyłącznie świadomych wyborów. Cieszy, że coraz więcej osób wykorzystuje swój konsumencki głos do wprowadzania pozytywnych zmian społecznych i np. kupuje od firm, które mają jasno wyznaczone standardy etyczne. 55 proc. konsumentów pytanych przez Intrum przyznaje to wprost – dodaje Magdalena Bernatowicz. 

Kryzys wzmocni zero waste i odpowiedzialne zakupy

Inflacja może i jest przeszkodą we wdrażaniu w codziennym życiu podejścia sustainability, ale paradoksalnie sprawiła, że bardziej świadomie podchodzimy do wydawania pieniędzy. 62 proc. konsumentów przyznaje, że rosnące koszty życia uświadomiły im, ile pieniędzy wydają na rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebują. Zaliczają się do nich głównie różnego rodzaju abonamenty i subskrypcje cyfrowe czy np. częste kupowanie kawy na wynos. Jeszcze bardziej cieszy deklaracja większości z nas (73 proc.), że już wprowadziliśmy lub zamierzamy wprowadzić zmiany, w sposobie, w jaki wydajemy pieniądze każdego miesiąca. 

W kwestii świadomego wydawania pieniędzy dużą rolę odgrywają media społecznościowe, którym teraz przyglądamy się nieco uważniej. Blisko połowa z nas (47 proc.) obwinia je za to, że kupujemy więcej, niż powinniśmy. Jednocześnie 44 proc. konsumentów twierdzi, że media społecznościowe zwiększyły ich świadomość w zakresie kupowania towarów, które zostały wyprodukowane w etyczny/zrównoważony sposób. 

72 proc. ankietowanych przyznaje, że coraz częściej naprawiają i poddają recyklingowi stare przedmioty, zamiast kupować nowe. W obliczu kolejnej recesji, która zdaniem wielu ekspertów już ma miejsce, to bardzo dobry kierunek działania. „Filozofię” zero waste praktykowały nasze babcie i dobrze na tym wychodziły – zaznacza Magdalena Bernatowicz.

O European Consumer Payment Report 2022

Raport European Consumer Payment Report pozwala uzyskać wgląd w codzienne życie europejskich konsumentów. Bada ich wydatki i umiejętność zarządzania finansami domowymi każdego miesiąca. Raport publikowany każdego roku opiera się na badaniu przeprowadzanym jednocześnie w 24 krajach w Europie, także w Polsce. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 24 011 europejskich konsumentów.

Raport jest dostępny TUTAJ