Młodzi Polacy nie kupują produktów ekologicznych. Na drugim biegunie – eko-entuzjastek jest pokolenie ich matek – dobrze wykształconych kobiet w średnim wieku.
Agencja BCMM opublikowała raport „Częstotliwość kupowania produktów ekologicznych przez Polaków”. Badania przeprowadzono w sierpniu 2022 r. i pytano mieszkańców Polski jak często kupują ekologiczne produkty.
Ekologiczne produkty: najchętniej kupujemy eko-żywność
– Nietrudno było przewidzieć, że największy odsetek badanych (36 proc.) deklaruje częste nabywanie produktów oznaczonych jako ekologiczne z kategorii dóbr spożywczych – czytamy w raporcie.
Wynika to zapewne z intensyfikacji dystrybucji takich produktów. Można je kupić już nie tylko w specjalistycznych sklepach czy na bio bazarach. Obecnie niemalże wszystkie sieci handlowe mają wyodrębnioną eko-półkę. Także kosmetyki i chemia gospodarcza coraz częściej pojawiają się w odsłonię eko. Warto zwrócić uwagę na materiały budowlane. Także tu respondenci wybierają produkty oznaczone jako ekologiczne (wyłącznie i często prawie 9 proc. badanych).
Matki – eko-entuzjastki, młodzież – eko-ignoranci
Biorąc – jako główne kryterium różnicujące – częstotliwość zakupów produktów oznaczonych jako ekologiczne z czterech grup asortymentowych (artykuły spożywcze, chemia gospodarcza, kosmetyki i odzież), można wyodrębnić poniższe segmenty respondentów. Są to:
- eko-entuzjaści i eko-świadomi (osoby, które chętnie i często kupują takie produkty),
- eko-bierni (kupują eko-produkty, ale rzadko)
- eko-ignoranci (nie kupują produktów oznaczonych jako ekologiczne).
Wśród eko-entuzjastów i eko-świadomych dominują dobrze wykształcone kobiety w średnim wieku.
Niepokoi fakt, że ludzi młodych (18-34) najwięcej jest wśród eko-ignorantów. Czyżby wchodzenie w dorosłość w obecnych, trudnych warunkach gospodarczych zniechęcało do zakupów produktów eko? Czy są one postrzegane jako droższe, a ich ekologiczne pochodzenie jako nie zawsze wiarygodne?