Wyszukiwanie podróży z najmniejszą emisją CO₂ proponują kolejne porównywarki cen biletów. Filtry takie wprowadziły już Kayak i Skyscanner. Nie znajdziemy ich natomiast na Booking.com, TUI czy TripAdvisor. Wprawdzie podkreślają one konieczność ograniczenia emisji zanieczyszczeń przy podróżowaniu – ale nie dają jeszcze swoim klientom potrzebnych informacji.
Decyzje zakupowe odmienne od deklaracji – podróże a CO2
Nowinki wprowadzone przez Kayak i Skyscanner są jednak dostępne dla Polaków w ograniczonym zakresie. Z sondażu pierwszej z firm* wynika bowiem, że deklaracje dotyczące dbałości o środowisko rozjeżdżają się przy naszych decyzjach zakupowych. I tak ponad 90 procent Polaków deklaruje chęć podróżowania w bardziej zrównoważony sposób. Jednak, gdy przychodzi do zakupu biletu lotniczego, zalewie 20 procent w ogóle bierze pod uwagę wpływ lotu na środowisko. Z kolei podobne deklaracje Brytyjczyków znacznie częściej przekładają się na ich decyzje zakupowe. Blisko 70 procent z nich gdy zdecyduje się już na lot samolotem – szuka tych o niższej emisji CO₂.
Filtr Najmniej CO₂
Kayak wprowadził niedawno nowy filtr Najmniej CO₂. Jest on dostępny obok dotychczasowych: Najtańszy, Najszybszy, Najwcześniejszy etc. Po jego zastosowaniu każda ze znalezionych opcji podróży dodatkowo zawiera również dane o generowanej emisji. Dla porównania podawana jest też informacja o średniej emisji na danej trasie, przy wybranej formie podróży.
Wyszukując trasę z Londynu do Edynburga – otrzymamy rekomendację podróży autobusem lub pociągiem – jako najbardziej przyjaznych dla środowiska. W sytuacji gdy nie możemy skorzystać w takiej alternatywy – Kajak sugeruje poszukiwanie niskoemisyjnych lotów. Firma podaje, że różnica emisji 375 kg w CO₂ stanowi ekwiwalent przejechania samochodem osobowym 1500 km.
Porównywarka podaje na swoich stronach co uwzględnia przy obliczaniu emisji CO₂ przy podróżach lotniczych. Są to przede wszystkim: typ samolotu, klasyfikacja linii lotniczych, liczba pasażerów na pokładzie, klasa kabiny, a także czy lot jest bezpośredni. Eksperci firmy zwracają uwagę, że latanie generuje również zanieczyszczenia inne niż CO₂. Takie jak: tlenki azotu, ozon, cząstki sadzy, smugi kondensacji i chmury lodu. Przy czym nie wszystkie kalkulatory emisji dwutlenku węgla w liniach lotniczych uwzględniają te dodatkowe zanieczyszczenia. Tymczasem mają one znaczący wpływ, gdy samolot leci na wysokości ponad 9000 metrów. I mogą nawet dwukrotnie zwiększać skutki ocieplenia klimatu.
Liczymy się z ekspertami
Obliczanie śladu węglowego to nie lada wyzwanie. Kayak połączył tu siły z niemiecką organizacją non-profit – Atmosfair. Jest ona jednym z liderów doradztwa w sprawach zmian klimatu. Owocem tej współpracy jest możliwość sortowania wyszukanych opcji podróży według najniższej emisji CO₂.
Alternatywy do podróży samolotem, w postaci autobusu czy pociągu, dostępne są jednak tylko w wybranych krajach np. na brytyjskiej platformie Kayaka. W jej polskiej wersji brak większości z nich. Jedyne co znaleźliśmy to wartość emisji CO₂ przy locie samolotem (sprawdzaliśmy na trasie Warszawa / Kraków – 551 kg CO₂/osobę). Wartości te dla podróży innymi środkami komunikacji – nie są dostępne w polskiej wersji językowej.
Ekologiczne wybory Skyscanner
Porównywarka ta wprowadziła etykietę Greener Choices. Oznaczane są nią loty o niższej emisji CO₂, niż średnia na wyszukiwanej przez klienta trasie. Opcja – oznaczona jako Wybór bardziej ekologiczny – dostępna jest również na platformie w języku polskim.
– Przeprowadzamy analizę modelu samolotu lecącego na danej trasie, sprawdzamy go pod kątem paliwooszczędnych silników i innych modyfikacji. Emisje obliczamy na podstawie takich czynników, jak odległość, pojemność i czas rejsu.Ponieważ większość emisji pochodzi ze startu i lądowania, bezpośrednie loty są często najbardziej ekologiczne – zaznacza Skyscanner na swoich stronach. Nie wspomina jednak o znaczących dodatkowych skutkach emisji, innych niż CO₂.
Skyscanner nie wyszukuje jednak alternatywnych do samolotu opcji podróży. I to zarówno na anglojęzycznej stronie jak i na polskiej.
Podróże z emisją CO2: obliczenia na własną rękę
Można też próbować samodzielnie obliczyć ślad węglowy. Większość linii lotniczych ma na swoich stronach kalkulatory lotniczych emisji. Znajdziemy je na przykład na stronie PLL LOT czy Scandinavian Airlines (SAS).
Z kolei PKP Intercity wprowadziło w minionym roku nową informację dla pasażerów. Osoby, które na stronie przewoźnika sprawdzają połączenia dowiadują się, jaki ślad węglowy pozostawi ich podróż. A dodatkowo – o ile będzie korzystniejsza dla środowiska w porównaniu z innymi środkami transportu.
Brakuje jednak informacji o metodach obliczeń. Nie wiadomo zatem na ile porównywalne mogą wyniki od różnych przewoźników. Dlatego z entuzjazmem witamy pojawienie się w wyszukiwarkach filtrów pokazujących emisję przy różnych opcjach podróży na danej trasie. Szczególnie gdy wyliczenia dokonywane są na tych samych zasadach, umożliwiających porównywalność wyników. Rośnie bowiem szansa, że coraz więcej osób będzie dokonywać wyborów środowiskowych przy podróżowaniu.
_____________
* sondaż opublikował Kayak. Badanie przeprowadzone zostało między 2 a 16 stycznia za pomocą e-sondażu obsługiwanego przez firmę Cint. Ankietę wypełniło 1000 mieszkańców Polski w wieku od 18 do 65 lat, reprezentatywnych pod względem wieku, płci i rozmieszczenia geograficznego.