Ekologiczny element walki z rakiem piersi

Dotykam-Wygrywam

4 lutego przypada Światowy Dzień Walki z Rakiem. To idealna okazja, by przypomnieć sobie o wadze działań profilaktycznych i zwrócić uwagę na problemy dotykające osoby z chorobami onkologicznymi. Co ciekawe kampania „Dotykam=Wygrywam” pokazała, jak profilaktyce nadać wymiar eko.

Jedną z największych akcji promujących profilaktykę nowotworową jest kampania Dotykam=Wygrywam. Projekt ten wspiera walkę z rakiem piersi. Już od ponad 10 lat. Celem akcji jest promocja zdrowia poprzez regularne samobadanie piersi i noszenie dobrze dobranego biustonosza. 

Cyrkularne wsparcie

Jubileuszowa, dziesiąta edycja akcji Dotykam=Wygrywam, zakończyła się ogromnym sukcesem – zebranych zostało 24 895 biustonoszy. W sumie podczas 10 lat trwania kampanii Dotykam=Wygrywam zebrano ponad 8,5 tony biustonoszy.

Jeden z partnerów kampanii – firma Wtórpol – zaproponowała, aby nadać jej wymiar bardziej cyrkularny. W ramach projektu można oddawać używane biustonosze. Dzięki temu bielizna otrzymuje szansę na nowe życie.  Te w najlepszym stanie trafiły do sklepów z odzieżą używaną TekStylowo. Biustonosze w gorszej kondycji zostają przerobione na paliwo alternatywne. Środki uzyskane z recyklingu wspomogły działania charytatywne stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny, a także fundacji Wsparcie na Starcie.

Odpowiedni recykling odzieży jest niezwykle istotnym tematem. Wtórpol rocznie przetwarza 65 mln kg tekstyliów. Co ważne – jest to wyłącznie odzież pochodząca ze specjalnie oznaczonych kontenerów, wyłącznie z szaf Polaków – co pokazuje, że skala zjawiska jest ogromna. Gdyby marka nie zajęła się w taki sposób odzieżą, najprawdopodobniej znalazłaby się ona na wysypiskach śmieci. 

Bawełniany materiał rozkłada się 5-8 miesięcy, wełniany 1-5 lat, gumowe podeszwy butów – 80 lat. Wartości te zależą głównie od sposobu produkcji, wielkości zużytego materiału, wybielania, farbowania, a także nadrukowanych wzorów. Wszystkie te liczby dają do myślenia i pokazują, że powinniśmy ograniczyć kupowanie nowych ubrań. Z kolei rzeczom, których nie potrzebujemy, ale nadal są w dobrym stanie – dać drugie życie.