Elektryfikacja floty Ubera – nie tak zielono, jak miało być

Uber

Uber ma zaległości w realizacji celu elektryfikacji w europejskich miastach – wynika z danych Kampanii na rzecz czystszego transportu w Europie.

Uber – daleko od zeroemisyjności

Firma pozostaje daleko w tyle za swoim zobowiązaniem do elektryfikacji połowy przejazdów w siedmiu europejskich stolicach. Z analizy Transport & Environment (T&E) wynika, że mniej niż 5 proc. kilometrów przejechanych na platformie odbywa się pojazdami w pełni elektrycznymi. Odejście Ubera od pojazdów zanieczyszczających środowisko jest znacznie szybsze w miastach, które wymagają od firm elektryfikacji, niż w tych, które mają niewiele lub nie mają żadnych wymagań środowiskowych.  Sytuacja pokazuje jasno, że same zobowiązania firm nie są wystarczające. Jeżeli nie będzie ścisłych wymagań i regulacji np. takich jak strefy czystego transportu, to „zazielenianie” miejskich firm transportowych nie przyspieszy. Uber

Przepisy wymuszają zielone działanie

Jeżeli spojrzymy na europejskie miasta to najlepsza sytuacja, w kwestii elektryfikacji Ubera jest w Lizbonie, Londynie i Amsterdamie. Tam wskaźnik przejazdów samochodami z napędem elektrycznym jest najwyższy. Odpowiednio od 6 do 9 proc. Znacznie gorzej jest w pozostałych badanych stolicach. Paryż, Madryt, Berlin i Bruksela są daleko w tyle. Udział elektryków we flocie w tych miastach jest praktycznie zerowy. To pokazuje, że firma dba o środowisko tam, gdzie musi. Stolice Portugalii, Wielkiej Brytanii i Holandii wymagają, aby operacje firmy przeszły na pojazdy elektryczne do 2025 roku. Tam, gdzie nie ma jeszcze nacisku regulacyjnego – w Brukseli czy Berlinie – Uber zrobił niewiele, aby osiągnąć postęp.

Zobowiązania nie wystarczą, konieczne są regulacje

– Ponad rok po swoim wielkim elektromobilnym zobowiązaniu, postępy Ubera wyglądają marnie. To powinna być lekcja dla liderów spotykających się w Glasgow. Zobowiązania korporacyjne nie zastąpią regulacji administracyjnych na wszystkich szczeblach. A tylko konsekwentne działania prawne poprawią jakość powietrza w aglomeracjach – powiedział Saul Lopez, kierownik programu flot elektrycznych w T&E.

W zeszłym roku Uber ogłosił, że połowa jego przejazdów w siedmiu wymienionych wyżej miastach do 2025 r. będzie zeroemisyjna. Jednak jak pokazują dane, średnia emisja spalin podczas przejazdów spadła w ciągu 18 miesięcy o zaledwie 6 proc., do 97,2 gr. CO2/km. Uber

Uber behind on its electrification goal in European cities, data shows