Autobusy elektryczne – opony odpowiadają za hałas i zasięg

Transport publiczny, przede wszystkim autobusy elektryczne, odgrywają dużą rolę w ewolucji miast w całej Europie. Wiele metropolii wprowadza strefy czystego transportu, w których mogą poruszać się tylko pojazdy zero emisyjne. Czy nowoczesne ogumienie jest w stanie poprawić efektywność nowoczesnych autobusów?

Elektryfikacja autobusów to trend, który zauważyło wiele miast i producentów OEM. Dodatkowo jest napędzany przez przepisy VECTO dotyczące emisji spalin. Jest to z zadowoleniem przyjmowane przez mieszkańców po tym, jak pandemia rzuciła światło na lokalne zanieczyszczenia w miastach. Analiza 49 brytyjskich miast w 2020 roku wykazała, lock down obniżył poziom emisji NO2 (tlenek węgla IV, czyli smog) średnio o 38 proc. Niestety 80 proc. z tych miast bardzo szybko powróciło do poziomu zanieczyszczenia sprzed pandemii.

Przyszłość jest autonomiczna

Trwają testy autonomicznych i półautonomicznych autobusów, aby przenieść e-mobilność na wyższy poziom. Na całym świecie Goodyear angażuje się w szereg różnych projektów badawczych z udziałem tych pojazdów. 

W centrum Luksemburga firma wyposażyła trzy w pełni elektrycznesamojezdne autobusy wahadłowe w inteligentne opony. Celem było lepsze połączenie obszarów handlowych wokół miasta. Opony w każdym autobusie są wyposażone w czujniki zbierające dane operacyjne. Wykorzystują je inżynierowie i naukowcy Goodyear do tworzenia map konserwacji predykcyjnej i innych działań.

Nawet teraz technologia jest wdrażana w celu wsparcia przejścia do zaawansowanego transportu elektrycznego. W związku z tym istnieją dwie podstawowe kwestie dotyczące autobusów elektrycznych. Pierwszą z nich jest zasięg.

Minimalizacja przerw na ładowanie

Aby system transportu miejskiego działał wydajnie, zasięg autobusu elektrycznego musi być przewidywalny. Im więcej kilometrów może przejechać jeden autobus, tym więcej osób może obsłużyć bez opóźnień. Opony odgrywają tu dużą rolę. Nawet niewielki spadek ciśnienia w oponach może zmniejszyć zasięg ciężkiego pojazdu, takiego jak autobus. Opory toczenia opon również mogą mieć wpływ na całkowity zasięg pojazdu. Aby zmaksymalizować zasięg, Goodyear przeprowadził testy z użyciem opon o niskich oporach toczenia w różnych autobusach. Tego rodzaju opony są korzystne nie tylko dla pojazdów elektrycznych, ale także dla tych napędzanych silnikiem spalinowym, ponieważ pomagają osiągnąć cele VECTO.

Im więcej energii musi zużyć pojazd elektryczny, aby obrócić koła, tym więcej energii zużyje jego akumulator. Zarówno opona, jak i nawierzchnia drogi mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na opory toczenia. Może to wydawać się nieistotne w przypadku pojedynczej podróży autobusem, ale zmniejszając opory toczenia w całej flocie autobusów poruszających się po mieście, zaoszczędzone kilometry szybko się sumują.

Powrót autobusu do zajezdni na doładowanie to idealny moment, aby sprawdzić ciśnienie w oponach. To zadanie jest proste dzięki czytnikowi najazdowemu Goodyear Drive-Over-Reader. Technologia ta automatycznie sprawdza ciśnienie i stan opon, a następnie przekazuje informacje do menedżera floty. Dzięki temu żaden autobus nie opuści zajezdni z niedopompowanymi oponami. 

Odpowiednie ciśnienie i niskie opory toczenia mogą również poprawić inną kwestię związaną z transportem elektrycznym: hałas.

Zmniejszenie zanieczyszczenia hałasem – autobusy elektryczne

Bez hałasu pochodzącego z silnika spalinowego, jedynym hałasem wytwarzanym przez autobus elektryczny jest ten powstający z wyniku jego kontaktu z drogą. Opony o niższych oporach toczenia będą generować mniejszy hałas niż standardowe opony autobusowe. Jest to korzystne nie tylko dla pasażerów, ale także dla pieszych i mieszkańców miasta.

Technologia oponiarska również szybko się rozwija. Patrząc na sposób działania tradycyjnych opon – dźwięk rozchodzi się w pustej przestrzeni wypełnionej powietrzem – konstrukcje bez powietrza, takie jak Goodyear DURAWEB, mogą również pozytywnie wpływać na środowisko miejskie. Nie tylko zmniejszają one hałas na drodze  oponie nie wymagającej powietrza nie zagrażają przebicia. Poprawia to dyspozycyjność flot.

Autobusy elektryczne są istotną częścią tej ewolucji, a prognozy firmy Interact Analysis wskazują, że około 40 proc. nowych autobusów miejskich w Europie w 2025 roku będzie zasilanych bateriami elektrycznymi. Możemy oczekiwać, że w nadchodzących latach nasze miasta staną się bardziej ekologiczne, czyste i inteligentne.