Polenergia i Equinor podpisały kontrakt na statki inst. dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3

Warszawa, 01.10.2024 (ISBnews) – Polenergia i Equinor podpisały z firmą Cadeler kontrakt na statki instalacyjne dla projektów morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3, podała Polenergia.

Statki posłużą do transportu i instalacji na morzu 100 ogromnych turbin wiatrowych. Projekty Bałtyk 2 i 3, o łącznej mocy 1 440 MW, dysponują kompletem morskich i lądowych pozwoleń na budowę.

"Kontrakt na statki instalacyjne dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 to jeden z ostatnich kroków, który dzieli nas od ich budowy. Skalę projektu najlepiej oddają liczby. Dzięki instalacji na morzu 100 potężnych turbin, łączna zainstalowana moc projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 osiągnie imponujące 1 440 MW. A to pozwoli nam na zasilenie czystą, odnawialną energią ponad 2 milionów gospodarstw domowych. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski. Jest to też projekt strategiczny dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Umowa na statki instalacyjne to kolejny, niezwykle ważny etap w jego realizacji" – powiedział prezes Polenergii Jerzy Zań, cytowany w komunikacie.

Cadeler to globalna firma z siedzibą w Danii, która jest dostawcą usług związanych z instalacją, eksploatacją i utrzymaniem morskich farm wiatrowych. Do realizacji zakontraktowanych zadań Cadeler zamierza wykorzystać dwa typy statków instalacyjnych – klasy P oraz klasy O. Statki klasy P zostały zaprojektowane do działania w najtrudniejszych lokalizacjach na świecie i dysponują najbardziej zaawansowanym sprzętem na pokładzie. Jednostki dysponują zwiększoną przepustowością tranzytową, skracając czas instalacji, a tym samym obniżając całkowity koszt budowy morskich farm wiatrowych, wskazano w materiale.

Jednostki typu P dysponują powierzchnią pokładu wynoszącą 5 600 m2, ładownością na poziomie ponad 17 600 ton i udźwigiem głównego dźwigu, który przekracza 2 600 ton w promieniu 46 metrów od statku. Statki klasy O opierają się na konstrukcji złożonej z 6 nóg. Główny dźwig zamontowany na jednostkach typu O ma udźwig do 1 600 ton w promieniu 40 metrów od jednostki. Główny hak może sięgać 160 metrów ponad pokład główny. Obie klasy statków uzupełniają się podczas prac na morzu, co zwiększa elastyczność i efektywność prowadzonych działań. Jednostki obu typów mają ponad 150 metrów długości, wymieniono.

"Podpisana umowa na statki instalacyjne to kolejny krok w kierunku finalnej decyzji inwestycyjnej oraz budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Budowa takiej infrastruktury na pełnym morzu jest bardzo skomplikowana i wymaga specjalistycznej floty statków. Zainstalują one najnowocześniejsze i bardzo wydajne turbiny wiatrowe na głębokości kilkudziesięciu metrów. Cieszy nas, że możemy wykorzystać swoje międzynarodowe doświadczenie z budowy infrastruktury energetycznej na morzu" – dodał prezes Equinor Polska Michał Jerzy Kołodziejczyk.

Polenergia – notowana na GPW – jest pionowo zintegrowanym podmiotem specjalizującym się w realizacji projektów począwszy od wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł konwencjonalnych i odnawialnych, przez dystrybucję energii elektrycznej oraz gazu, po sprzedaż i obrót energią i świadectwami pochodzenia. Wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka miała 5,6 mld zł przychodów w 2023 r.

(ISBnews)