Zero waste w naszych kuchniach

zero waste
zero waste

Ponad 60 procent z nas stosuje w swojej kuchni zasady zapobiegające marnowaniu żywności. Najczęściej przerabiamy niezjedzone produkty. Tak wynika z raportu „Klimat tworzą ludzie – zachowania ekologiczne Polaków”. Jak podchodzimy do kwestii ekologii w kuchni? Czy idea zero waste jest nam bliska i co możemy zrobić, by ten nurt na dobre zagościł w naszych domach?

Zero waste ma znaczenie

Trend zero waste staje się coraz bardziej popularny. Mimo to w wielu domach wciąż kilogramy pożywienia trafiają do kosza. Na szczęście, właściwego gospodarowania żywnością można się nauczyć. To pozwala nie tylko ograniczyć miesięczne wydatki, ale też przyczynia się do dbania o środowisko naturalne. Poniżej kilka wskazówek, dzięki którym łatwiej wykorzystywać to, co mamy w lodówce.

Kluczem przemyślane zakupy

Przemyślane zakupy spożywcze to połowa sukcesu. Robienie ich na zapas często kończy się stratą pieniędzy i koniecznością wyrzucenia tego, czego nie zdążymy zjeść. To problem na światową skalę, bo aż jedna trzecia produkowanej żywności się marnuje. W Polsce to niemal 5 mln ton, z czego 60 procent wyrzucana jest przez samych konsumentów w ich domach. Z jakiego powodu skala trafiającego do śmietnika jedzenia jest tak duża? Warto przyjrzeć się naszym nawykom zakupowym.
Na co zwracamy uwagę podczas pobytu w sklepie?
Dla 61 procent z nas główną motywacją skłaniającą do zakupu jest cena lub aktualna promocja,. Z kolei 59 procent patrzy na skład, a 55 procent sprawdza termin przydatności do spożycia. Zdecydowanie mniej, bo 23 procent, interesuje się miejscem pochodzenia. Tylko 18 procent zwraca uwagę na certyfikaty bezpieczeństwa żywności. Kolejne aspekty, którymi interesują się konsumenci, to: materiał z którego wykonane jest opakowanie (13 procent), kaloryczność produktu (12 procent), obecność certyfikatów ekologicznych (11 procent) i ogólny wygląd (9 procent).

Cena ponad ekologią

Odpowiedzi respondentów wskazują, że podczas kupowania produktów spożywczych ważniejsze są kwestie ekonomiczne, związane z bezpieczeństwem i zdrowiem, niż ekologiczne. Jedynie rodzice dzieci w wieku 0-14 lat nieco częściej, niż ogół Polaków, zwracają uwagę na obecność certyfikatów bezpieczeństwa żywności oraz ekologicznych, a także skład. Jednak różnice są tu rzędu 2-3 punktów procentowych. Z kolei młodzi Polacy (18-24 lata) częściej niż pozostałe grupy wiekowe kierują się promocją (79 procent). Rzadziej zwracają uwagę na skład i okres trwałości produktu. Natomiast co ciekawe, grupa ta w największym stopniu (23 procent) zwraca uwagę na obecność certyfikatów ekologicznych. W pozostałych grupach wiekowych wartości te były zdecydowanie niższe (na poziomie 7-15 procent).

Staramy się nie marnować w kuchni

Znaczna część Polaków deklaruje, że stosuje w swojej kuchni zasady zapobiegające marnowaniu żywności. 61 procent respondentów niezjedzone dania przerabia i modyfikuje, by móc zjeść je w kolejnym dniu. 55 procent niewykorzystaną żywność w miarę możliwości mrozi lub wekuje. 20 procent dzieli się jedzeniem ze znajomymi lub sąsiadami. Tylko 5 procent nie podejmuje żadnych z tych działań. W odniesieniu do grupy rodziców dzieci w wieku 0- 14 lat, oni częściej niż ogół Polaków mrożą lub wekują żywność (66 procent). Może to wynikać z konieczności bardziej przemyślanego przygotowywania posiłków, gdy w domu są dzieci.

Potrzebny większy szacunek dla żywności

Kwestie niemarnowania żywności są ważne dla ponad 60 procent badanych. To wskazuje, że świadomość ekologiczna Polaków jest wysoka, a dzięki prowadzonym działaniom edukacyjnym i informacyjnym sukcesywnie rośnie. W myśl idei zero waste potrzebny jest nam większy szacunek do żywności, ale także umiejętne zarządzanie odpadami. By jedzenie w polskich domach nie marnowało się, musimy z większą świadomością podchodzić do zakupów. Najlepiej robiąc je według stworzonej wcześniej listy niezbędnych produktów, a nie impulsywnie. Istotne jest też planowanie posiłków, najlepiej na cały tydzień. Ponadto nieodzowna jest także edukacja w zakresie odpowiedniego przechowywania żywności, możliwości jej mrożenia oraz przetwarzania i unikania kupowania w plastikowych opakowaniach.

Pełen raport i szczegółowe dane dostępne są TUTAJ