Kampanie dotyczące niemarnowania żywności są do siebie łudząco podobne. Nic więc dziwnego, że problem wyrzucania jedzenia pozostaje niezmienny. Warto w tym kontekście odnotować akcję Grupy Eurocash „Szanujemy, nie marnujemy!”. Jest to jedna z nielicznych – o ile nie jedyna – akcja skierowana nie do konsumentów, a do pracowników sklepów detalicznych.
Kampania ma pomóc właścicielom sklepów detalicznych ograniczyć marnowanie żywności. W akcję zaangażowały się wszystkie sieci związane z Grupą Eurocash: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum. Wspiera ją też koncept „ABC na kołach” oraz sieć supermarketów online Frisco. Partnerem społecznym jest Caritas Polska.
– Jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i jeden z największych na rynku organizatorów systemów franczyzowych, które zrzeszają niezależne sklepy detaliczne, mamy znaczący wpływ na kwestię niemarnowania żywności w Polsce. Angażując cały łańcuch dostaw – od produkcji, przez dystrybucję, aż po sprzedaż – możemy wspierać mądre i odpowiedzialne gospodarowanie produktami spożywczymi. I to właśnie robimy! Prowadzimy własne programy w zakresie niemarnowania żywności, współpracujemy również z bankami żywności i zasięgowymi instytucjami. Tylko od początku 2021 r. przekazaliśmy już ponad 200 ton produktów do 60 różnych NGOs. Wiemy jednak, że możemy zdziałać więcej – bo za wielką skalą działania idzie wielka odpowiedzialność. Wiemy też, że niezwykle istotne dla długofalowej zmiany jest budowanie świadomości ekologicznej. Dlatego stawiamy na edukację i kierujemy ją bezpośrednio do współpracujących z nami sklepów, w całym kraju – mówi Pedro Martinho, członek Zarządu Grupy Eurocash.
Priorytet zrównoważonego rozwoju
Niemarnowanie żywności to jeden z najważniejszych obszarów ujętych przez Grupę Eurocash w jej strategii zrównoważonego rozwoju 2020+. Jej elementem jest kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, skierowana bezpośrednio do przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Eurocash, aktywnie wspierając swoich klientów, dostarcza im różnorodnych narzędzi dla rozwoju biznesu – w tym przypadku jest to wiedza o tym, jak ograniczyć marnowanie żywności.
Z początkiem października przedsiębiorcy biorący udział w kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!”, otrzymali specjalnie przygotowane materiały. Są to plakaty z hasłem kampanii, służące edukacji konsumentów w sklepach oraz e-book „Szanuję, nie marnuję!” – podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika. Zaplanowano także cykl artykułów na blogu Eurocash, w których będą poruszane tematy związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi dot. niemarnowania żywności.
Więcej o kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” można przeczytać na stronie: https://grupaeurocash.pl/raport-csr/szanujemy-nie-marnujemy.