Już za kilka dni, 11 maja, obchodzimy w Polsce i na świecie Dzień Bez Śmiecenia. To kampania edukacyjna, której celem jest nauka i zachęta do segregacji. W Polsce prowadzona jest od 16 lat pod patronatem firmy Rekopol. W tym roku jej hasłem wiodącym jest „Jakość ma znaczenie” – #jakościowasegregacja #jakościowainformacja #jakościowarekreacja.
Z różnych badań i analiz wynika, że odsetek osób, które wiedzą, jak segregować odpady, jest wciąż bardzo niewielki.
– Świat bez odpadów jest utopią. Odpady będą zawsze. Chodzi o to, żeby je odpowiednio zagospodarować. Żeby odpad nie pozostał odpadem, tylko stał się surowcem. Od zawsze mówiliśmy: „śmiećmy z głową”. Skorzystajmy z tego dobrodziejstwa, że to MY mamy szansę zdecydować o tym, czy dana mniejsza czy większa drobina stanie się czymś pożytecznym – stanie się surowcem – mówi Michał Mikołajczyk z Rekopolu.
Sama idea Dnia Bez Śmiecenia zbiegła się z inicjatywą Ekoparlamentu Młodzieży. Chodzi o ProEurope zrzeszającą kilkadziesiąt zielonopunktowych organizacji odzysku, w tym (jako jedyną w Polsce) Rekopol. W kampanię włączają się co roku miliony uczniów, pracowników firm i korporacji.
O flagowej kampanii Rekopolu w minionych 15 latach, sposobach zachęcania do segregacji, świadomych wyborach konsumentów i ograniczeniu odpadów opowiada Maria Jędrzejewska z Rekopolu.