28 stycznia 2022

Jak ograniczać ślad węglowy? Przelicz i wprowadź zmiany

Ślad węglowy – możesz go zmierzyć, porównać i ograniczyć. Każdy z nas, codziennie, niemal przy każdej czynności produkuje dwutlenek węgla. Rocznie, średni ślad węglowy przeciętnego Polaka, to niemal 9 ton CO2. Co i jak można zrobić, aby zminimalizować tę wartość?

Nieustająca produkcja trwa

Siedząc na kanapie w ciepłym pokoju, biorąc kąpiel, jadąc samochodem, pociągiem czy lecąc samolotem, robiąc zakupy – zarówno te spożywcze jak i przemysłowe, bawiąc się na imprezie czy koncercie – przyczyniamy się do emisji CO2. Dzięki aktywistom, akcjom społecznym i zaangażowaniu wielu osób na całym świecie rośnie świadomość potrzeby ograniczenia śladu węglowego.

Z miesiąca na miesiąc widać, jak zwiększa się zainteresowanie tematem emisji CO2. Pokazują to choćby trendy w wyszukiwarkach internetowych – systematycznie z każdym miesiącem i rokiem przybywa zapytań dotyczących tej frazy. Ludzie chcą wiedzieć co to jest ślad węglowy. Ale też rozumieć o czym mówią w swojej komunikacji firmy i korporacje. I jak można skutecznie włączyć się w redukcję emisji CO2.

Możesz policzyć swój ślad węglowy

W budowaniu świadomości dotyczącej powstawania śladu węglowego pomagają praktyczne narzędzia. W sieci można znaleźć kilkanaście różnych kalkulatorów. Oferują je nie tylko organizacje ekologiczne, ale także m.in. producenci wody, sprzętu technicznego, operatorzy kart płatniczych czy firmy z sektora finansowego. Kalkulator emisji CO2 opracował, we współpracy z Marcinem Popkiewiczem, ekspertem i dziennikarzem w obszarach gospodarka-energia-zasoby-środowisko, Bank BNP Paribas. Podczas obliczania własnego śladu węglowego można dowiedzieć się jakie codzienne czynności generują najwięcej CO2, jakie zachowania są lepsze dla planety i czego powinniśmy unikać dla jej dobra. Kalkulator także porównuje nasze wyniki do średniej krajowej, europejskiej i światowej. Jeśli ktoś chce szczegółowo przeanalizować swoje zachowania, na przykład konkretną podróż lotniczą albo kolejową, może skorzystać z kalkulatora Carbon Footprint.

Pandemia otworzyła nam oczy

Z badania Mastercard wynika, że w czasie pandemii COVID-19 wyraźnie wzrosło zainteresowanie konsumentów działaniami związanymi z ochroną środowiska. Ponad połowa Polaków (54 proc.) uważa, że ograniczanie śladu węglowego jest dla nich ważniejsze niż przed pandemią. Aż 64 proc. ankietowanych deklaruje, że stali się bardziej świadomi, jak ich działania mogą wpływać na środowisko. W tym przypadku prym wiedzie pokolenie Z (70 proc.). Powyższe dane to dowód na rosnący trend w kierunku świadomych ekologicznie wydatków i konsumpcji. Wciąż zwiększa się grupa ludzi, którzy swoje codzienne zakupy chcą wykorzystać dla dobra naszej planety.

Trend bardziej świadomej konsumpcji rozwijał się w ciągu ostatniej dekady. Dopiero w czasie pandemii zmiany w postawach i zachowaniach konsumenckich znacznie przyspieszyły. Polacy nie tylko stają się bardziej świadomi wpływu swoich decyzji zakupowych na środowisko. Trzech na pięciu respondentów (60 proc.) uważa, że w sposób bardziej zrównoważony powinny zachowywać się również firmy. Najważniejsze kwestie, na których, oprócz walki z pandemią, powinien skupić się świat biznesu, to zmniejszenie: ilości odpadów (45 proc.), zanieczyszczenia powietrza i wody (44 proc.) oraz ilości plastiku w opakowaniach i produktach (42 proc.).

Proste i szybkie we wdrożeniu

Poniżej znajduje się dekalog prostych zmian, których wdrożenie przyczyni się do zmniejszenia produkcji CO2 oraz poprawy stanu naszej planety i jakości życia jej mieszkańców. 

  • Zakręcaj kran podczas mycia zębów
  • Gaś światło po wyjściu z pokoju
  • Wszystkie dokumenty drukuj dwustronnie
  • Zrezygnuj z jednorazowych słomek
  • Odłączaj od zasilania nieużywane narzędzia
  • Segreguj śmieci na wszystkie dostępne kategorie
  • Spróbuj naprawić uszkodzony sprzęt, zanim go wyrzucisz
  • Używaj toreb jednorazowych zamiast plastikowych siatek
  • Kupuj warzywa na wagę zamiast w plastikowych opakowaniach
  • Bierz własny kubek termiczny, gdy idziesz po kawę na wynos

Bank BNP Paribas dodaje do tych zasad jeszcze uwolnienie chmury poprzez wykasowanie niepotrzebnych mejli, na co ma prosty sposób. Chcesz wiedzieć, jak szkodzisz sobie i Ziemi nie robiąc porządków w swojej skrzynce? Zajrzyj TUTAJ.

O liczniku wpływu Åland Index dla 3,9 mln klientów Banku BNP Paribas pisaliśmy TUTAJ.