W 2022 roku Carrefour odebrał w swoich sklepach w Polsce 11,4 miliona butelek zwrotnych, czyli blisko 2 razy więcej niż sprzedał ich swoim klientom. Po podniesieniu kaucji za butelki zwrotne przez producentów o 100 proc. – do 1 zł – sieć być może będzie musiała zrezygnować z odbioru butelek zakupionych w innych sklepach. Rozmowy z producentami trwają.
Sieć jako jedna z pierwszych na rynku rozpoczęła odbiór butelek zwrotnych bez konieczności okazywania paragonu zakupu. Sklep wypłaca klientom pełną wysokość kaucji w bonach na zakupy. Wraz z podniesieniem wysokości kaucji przez największych dostawców – wzrost o 100 proc., sieć zachęca do rozmów na temat przyszłości systemu opakowań zwrotnych w Polsce. Także wycofania ze sprzedaży butelek bezzwrotnych dla produktów, które mają swoje odpowiedniki w butelkach zwrotnych.
Zwrot bez paragonu
W grudniu 2020 r., w sklepach Carrefour w Polsce, ruszył test odbioru od klientów butelek zwrotnych bez konieczności okazywania paragonu zakupu. Było to częstym powodem zniechęcającym Polaków do zwracania butelek. Inicjatywa sieci szybko okazała się sukcesem. Rok później, rozszerzając projekt na wszystkie swoje hiper- i supermarkety, Carrefour odebrał ich już ponad 4 miliony. Rekordowym okazał się jednak rok 2022. Wówczas Polacy zwrócili do sklepów sieci 11,4 miliona butelek zwrotnych zaoszczędzając tym samym kwotę ponad 5 milionów złotych.
– Carrefour jest w Polsce liderem pod względem zwrotności butelek, ponieważ obecnie przyjmujemy ich już dwa razy więcej niż sprzedajemy. Przejmujemy tym samym na siebie koszty obiegu zwrotnego tych opakowań. Pokazuje to, jak bardzo taka inicjatywa jest potrzebna na polskim rynku – mówi Marek Lipka dyrektor handlowy i członek Zarządu Carrefour Polska.
Jak pokazały dwuletnie doświadczenia sieci, zbiórka butelek zwrotnych bez ograniczeń to potężne wyzwanie kosztowe i logistyczne. Przyczyną takiej sytuacji jest brak ustandaryzowanego wzoru butelek zwrotnych, co znacznie utrudnia i podraża proces ich zbiórki. Skierowanie butelek wielokrotnego użytku do dalszego obiegu pozwala na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla powstałej podczas produkcji nowych butelek w hutach szkła. A także mniejszego zużycia surowców naturalnych stosowanych podczas wytopu szkła. Dodatkowo także ilości powstającego odpadu stłuczki szklanej, który trzeba przesortować i przetworzyć. Bez wsparcia ze strony innych uczestników rynku, w tym przede wszystkim producentów, ta inicjatywa może jednak zostać ograniczona.
Kaucja wzrasta o 100 proc.
W ostatnich tygodniach najwięksi producenci napojów w butelkach zwrotnych, zdecydowali się podnieść cenę za kaucję o 100 proc. Oznacza to, że kaucja wzrasta z 50 groszy do 1 złotego. To powoduje, że napoje te będą droższe dla klientów w polskich sklepach. Carrefour przystąpił już do rozmów ze swoimi partnerami na temat przyszłości systemu opakowań zwrotnych w Polsce.
– Zgodnie z motywacjami producentów, którzy podnieśli kwotę kaucji o 100 proc. wierzymy, że w nowej kwocie zawarte zostały również koszty firm, które uczestniczą w systemie kaucyjnym. Chcemy zwrócić się w tym temacie do producentów i zarazem naszych dostawców, aby zwiększonych kosztów nie przenosić na klientów oraz na pozostałych uczestników systemu. Obawiam się, że jeżeli nie uda nam się dojść do porozumienia, będziemy zmuszeni do zmiany regulaminu naszej akcji, ponieważ obecna jej skala, w której przyjmujemy dwa razy więcej butelek niż sprzedajemy, nieproporcjonalnie zwiększyła nasze koszty. Nie będziemy w stanie sprostać jej finansowo. Z pewnością byłoby to ze szkodą dla klientów i środowiska, do czego nie chcemy dopuścić – kontynuuje Marek Lipka.
Co więcej, Carrefour rozpoczął też już przygotowania do rozmów z dostawcami na temat wycofania butelek bezzwrotnych o pojemności 0,65l. Wycofane będą butelki dla produktów, które w ofercie sieci mają swój odpowiednik opakowania zwrotnego o pojemności 0,5l. Tylko z tytułu tej zmiany, do koszy na szkło Polaków może trafić ponad 300 000 szt. butelek mniej w skali roku.
Zachęty do ujednolicenia butelek zwrotnych
Sieć zachęca również producentów działających na polskim rynku do ujednolicenia produkowanych butelek zwrotnych. Obecna sytuacja, w której każdy producent ma inną butelkę, znacznie podnosi koszty ich ponownego wprowadzenia do obiegu.
– Wierzymy, że wspólnie z naszymi dostawcami jesteśmy w stanie zainicjować trwałą zmianę, która wyznaczy kierunek dalszego rozwoju system kaucyjnego opakowań zwrotnych w Polsce. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku otwarcia naszych sklepów na odbiór butelek zwrotnych bez paragonu – dodaje Marek Lipka.
Mniej butelek wprowadzonych do obiegu to zyski nie tylko dla uczestników rynku, ale także dla środowiska naturalnego w naszym kraju.