UbraniaDoOddania.pl: drugi butik cyrkularny w Polsce

Marka UbraniaDoOddania.pl uruchomiła drugi w kraju, a pierwszy na Dolnym Śląsku, cyrkularny butik. Można w nim kupić wyselekcjonowaną odzież używaną zebraną na terenie Polski. Pierwszy butik działa w Galerii Mokotów w Warszawie. Drugi kilka dni temu otwarto w centrum handlowym Wroclavia na Dolnym Śląsku. 

Butik marki UbraniaDoOddania.pl jest konceptem w duchu slow fashion. Można tu nie tylko zrobić zakupy, ale także oddać ubrania na cele charytatywne.

Formuła butiku jest efektem współpracy Unibail-Rodamco-Westfield, właściciela Wroclavii oraz marki UbraniaDoOddania.pl. Marka od kilku lat promuje odpowiedzialną, cyrkularną modę, dodatkowo łącząc to z aspektem charytatywnym. Każdy kilogram oddanych przez darczyńców ubrań, to jedna złotówka dla potrzebujących. W ciągu trzech lat UDO przekazało przeszło 750 tys. zł do 150 organizacji. Jednocześnie uratowano przed zmarnowaniem 750 ton niepotrzebnych ubrań

Pierwszy butik Ubrania Do Oddania we Wrocławiu

Teraz Ubrania do Oddania uruchamiają również cyrkularne butiki, czyli własne sklepy second hand z wyselekcjonowaną odzieżą używaną. Co ważne – zebraną z polskiego rynku, poprzez dedykowany portal UbraniaDoOddania.pl. Dzięki współpracy z Unibail-Rodamco-Westfield, koncept działa już w dwóch obiektach w Polsce. Pierwszy od listopada w Galerii Mokotów. Dugi w stolicy Dolnego Śląska, w centrum handlowym Wroclavia. 

W cyrkularnym butiku meble i całe wyposażenie – lady, oświetlenie, ozdoby, również pochodzą z obiegu zamkniętego. To pierwsze takie miejsce we Wrocławiu.

Drugie życie ubrań zebranych wyłącznie w Polsce

– Selektywnie podchodzimy do wyboru partnerów. Decydujemy się na współpracę z centrami, które aktywnie działają w kwestiach zrównoważenia swojego wpływu na środowisko. Takich, które racjonalizują decyzje zakupowe swoich klientów i wdrażają rozwiązania ograniczające emisyjność. Co najważniejsze – rozumieją, że branża odzieżowa musi się zmieniać i chcą wesprzeć swoich najemców w procesie wchodzenia w realne i wartościowe projekty cyrkularne – podkreśla Zosia Zochniak, współzałożycielka inicjatywy Ubrania do Oddania. – Stawiamy na spójną i dobrze zaplanowaną komunikację edukacyjną w obszarze mody cyrkularnej oraz lokalność w kwestii zbiórki niepotrzebnych ubrań – dodaje.

Ceny zaczynają się od 29 zł za klasyczny t-shirt, czy spódnicę, i sięgają powyżej 100 zł w przypadku unikatowych rzeczy vintage. Klienci mogą również oddać niepotrzebne ubrania, umieszczając je w specjalnym boxie. Każda złotówka od 1 kg odzieży, który ponownie wróci do sprzedaży, trafi do wybranej organizacji charytatywnej. W pierwszych miesiącach działalności butiku będzie to fundacja „Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci”. Następnie w kolejnych miesiącach UDO będzie informować klientów, na jaką fundację prowadzona jest zbiórka.

Edukacja i promowanie zrównoważonej mody

Twórcy cyrkularnego second handu mocno stawiają również na edukację i promowanie zrównoważonej mody. Chcą, by butik był nie tylko miejscem zakupów, ale również spotkań i rozmów.

– Nasi klienci przywiązują coraz większą wagę do działań odpowiedzialnych społecznie i kwestii środowiskowych. Dlatego odpowiadamy najlepszym konceptem z tego obszaru, który nie tylko zapewnia kupującym najwyższą jakość ubrań z drugiego obiegu, ale także edukuje i wspiera organizacje charytatywne. Promocja odpowiedzialnej konsumpcji jest jednym z aspektów naszej globalnej strategii Unibail-Rodamco-Westfield „Better Places 2030”. Założenia i model funkcjonowania butiku cyrkularnego idealnie wpisują się w ten obszar – podkreśla Grzegorz Grajkowski, dyrektor operacyjny w Unibail-Rodamco-Westfield w Polsce.

Polscy konsumenci a moda zrównoważona

Kwestia zrównoważonej mody łączącej ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczną i ekorozwój, od kilku lat staje się coraz ważniejszym tematem w branży. Możliwości zakupów w duchu slow fashion oczekuje coraz więcej konsumentów na całym świecie. Jak wskazują badania Vogue Polska i BCG zebrane w raporcie „Consumers’ Adaptation to Sustainability in Fashion”, Polacy wybierają modę zrównoważoną. Po pierwsze – by chronić środowisko (42 proc.), po drugie – z troski o przyszłe pokolenia (30 proc.), po trzecie – z troski o własne zdrowie (27 proc.). Aż 85 proc. respondentów badania „ESG w branży nieruchomości handlowych” opublikowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych uważa, że centra handlowe powinny prowadzić działania na rzecz ekologii.

Materiał źródłowy TUTAJ