Różne oblicza transformacji energetycznej

Transformacja energetyczna

Sytuacja na rynku energii zmusza wiele firm do podejmowania kroków związanych z bardziej efektywnym wykorzystywaniem źródeł energii. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na gruntowne przemodelowanie swojej polityki energetycznej. Dla jednych może to oznaczać przejście na tą ze źródeł odnawialnych. Dla innych np. wymianę oświetlenia. Tak czy inaczej taki ruch może być opłacalny.

Globalne marki od wielu lat stawiają na zielone rozwiązania energetyczne. Przykładowo największe firmy technologiczne – tj. Apple oraz Google – zapewniają, że korzystają wyłącznie z energii odnawialnej. Co oznacza, że produkują lub kupują energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (OZE). Z kolei Ikea dąży do korzystania w 100 proc. z odnawialnej energii elektrycznej w całym łańcuchu wartości do 2030 roku. Z długiej listy światowych koncernów zaawansowanych w obszarze.OZE można wymienić jeszcze takie marki jak Adidas, Ford, Starbucks, Nike, czy też Microsoft.

MŚP też chcą być zielone

To, że globalne koncerny stawiają na OZE już nikogo nie dziwi i stało się standardem. W ostatnich latach zauważalny jest jednak nowy trend – obserwujemy coraz większe zainteresowanie.tzw. zieloną energią ze strony małych i średnich przedsiębiorstw.

Wiele mniejszych firm jest „motywowana” do transformacji energetycznej poprzez znaczny wzrost kosztów energii, który jest spowodowany m.in. szybko rosnącymi kosztami emisji CO2 oraz wprowadzoną w 2021 roku nową opłatą mocową – mówi Zbigniew Prokopowicz, prezes i współzałożyciel Luneos.

Transformacja energetyczna: taksonomia i ESG wymuszają zmianę

Większą troskę o tematykę ekologiczną i transformację energetyczną widać także w polskich spółkach giełdowych, które raportują swoje postępy w tym zakresie w tzw. raportach niefinansowych.

Wynika to przede wszystkim z silnego trendu dostosowywania się przez spółki do wymogów ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) w odpowiedzi na oczekiwania wielu interesariuszy tj. regulatorów, klientów, czy instytucji finansowych, zmuszających przedsiębiorstwa do konkretnego działania – wskazuje Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy.

Energia odnawialna się opłaca

Nie można jednak spłycać rozpoczynającej się w Polsce transformacji energetycznej w małych i średnich przedsiębiorstwach jedynie do wykonywania obowiązków regulacyjnych i sprawozdawczych. 

Na koniec dnia dla wielu firm najważniejszy jest Excel. Jeśli zarządzający przedsiębiorstwem, niezależnie od skali prowadzonej działalności, dostrzegają, że transformacja energetyczna się im opłaca to idą w tym kierunku. A korzyści biznesowych jest wiele. Przejście na zieloną energię daje im przede wszystkim obniżenie kosztów energii oraz zwiększenie źródeł odbioru energii. Podejrzewam, że podwyżki cen energii w 2022 r. spowodują, że jeszcze więcej podmiotów będzie poszukiwało tańszych alternatyw dla zaspokojenia swoich potrzeb energetycznych – ocenia Zbigniew Prokopowicz.

I dodaje, że z jego doświadczeń z „zielonymi przedsiębiorstwami” wynika, że takie firmy najczęściej osiągają wyższe marże na produktach ekologicznych. Jest tak m.in. z tego powodu, że na rynku rośnie duża grupa konsumentów, która poszukuje produktów powstałych w technologii zeroemisyjnej. I dla nich koszt takiego produktu nie odgrywa najważniejszej roli w procesie zakupu.

Jakie jeszcze mogą być korzyści dla firm wynikające z rozwoju OZE?

Przedsiębiorstwa zyskują na przejściu na energię odnawialną nie tylko w obszarze operacyjnym, ale również relacyjnym oraz finansowym. Przykładowo, przedsiębiorstwa podążające w kierunku zeroemisyjności mają większą szansę na otrzymanie kredytu w instytucjach finansowych, które doskonale zdają sobie sprawę z obecnych trendów i regulacji. Cieszą się one także większym zainteresowaniem inwestorów – mówi Michał Kozłowski.

Transformacja energetyczna: od czego zacząć?

W transformacji energetycznej przedsiębiorstwa – tak jak w przypadku prawie każdej gruntownej zmiany – na początku pojawią się problemy typu „od czego właściwie zacząć?”.

Najważniejszy jest plan działania, czyli zdefiniowanie problemów, przyjęcie określonych rozwiązań, a także dobór narzędzi. I tak, gdy np. podstawowym problemem firmy jest wzrost kosztów energii to rozwiązaniem będzie ograniczenie zużycia energii oraz własna produkcja energii. Aby obniżyć zużycie energii można w pierwszej kolejności wymienić oświetlenie na LED – podpowiada Zbigniew Prokopowicz.

Warto podkreślić, że zastosowanie technologii LED pozwala zredukować koszty energii na potrzeby oświetlenia aż o 70-80 proc.

Z kolei w przypadku produkcji własnej energii, może to być postawienie w firmie na fotowoltaikę lub kogenerację. W przypadku fotowoltaiki, instalacje dachowe i naziemne zaspokajające od 20–30 proc. (duże przedsiębiorstwa) do 100 proc. (małe przedsiębiorstwa) zapotrzebowania na energię. A kogeneracja to jednoczesne wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła (lub chłodu), dające spore korzyści finansowe i ekologiczne. Możliwości transformacji energetycznej w przedsiębiorstwie jest naprawdę sporo, a płynących z nich korzyści jeszcze więcej – dodaje Michał Kozłowski.