Elektrykiem do szkoły

elektrykiem do szkoły
elektrykiem do szkoły

Kiedy pierwsze gminne gimbusy, czyli pomalowane na żółto autobusy dowożące dzieci do szkół, pojawiły się na polskich drogach, były to zazwyczaj dość stare – kupowane z demobilu maszyny. Aż strach o nich myśleć w kategoriach emisyjności. Warto pamiętać, że większość z użytkowanych tego typu środków transportu porusza się po terenach, na których o zeroemisyjnym transporcie możemy raczej zapomnieć. 

Nie dziwi więc chęć systemowych zmian w tej materii. Jednym z takich pomysłów był program „Kangur”, realizowany przez NFOŚiGW. Dzięki temu instrumentowi w 2021 roku wsparcie dostanie 16 gmin. To Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Wszystkie otrzymają dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85 proc. przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze przeznaczą na zakup 16 elektrobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.

Local content naturalnym wyborem

Program jest ponadto szansą na nowe rynki dla polskich producentów autobusów. W ubiegłym tygodniu Solaris poinformował, że 5 gmin już zdecydowało się wybrać jego model gimbusa wykonany na bazie Solaris Urbino Electric 12. W części gmin jeszcze trwają przetargi. Przypomnijmy, że eklektyczne autobusy szkolne mają w swoich ofertach m.in. Rafako S.A. i ARP e-Vehicles.

Polska e-autobusami stoi

Polska jest największym producentem autobusów elektrycznych w Europie. Jednocześnie jest jednym z liderów pod względem liczby autobusów zeroemisyjnych w transporcie.  Na koniec października  park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 633 szt. Od stycznia do października 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 202 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 154 takie autobusy, oznacza to wzrost o 31 proc. r/r.