Popularność produktów z drugiej ręki. Co na nią wpływa?

Używane produkty są popularne jak nigdy wcześniej. Przyczyn tego zjawiska jest kilka. Są nimi kwestie ekologiczne, moda na vintage oraz rosnąca rola kobiet w gospodarce – wynika z raportu „Trend na recommerce” przygotowanego przez Cyrek Digital.

Handel rzeczami używanymi w ostatnich latach stał się niezwykle popularny. Wiele osób pokochało produkty z drugiej ręki za unikatowość, wysoką jakość w często niskiej cenie oraz ekologiczność. Ankietowani w raporcie „Trend na recommerce” podkreślali, że handel towarami używanymi jest dla nich nie tylko okazją na dodatkowy zarobek, ale również hobby.

Produkty z drugiej ręki coraz chętniej kupowane

Wzrost popularności rzeczy używanych widać po deklaracjach zakupowych badanych. W 2022 roku 39 proc. kupowało je częściej niż wcześniej. Na pytanie o przyszłą aktywność 50,5 proc. odpowiedziało, że będzie to robić z taką samą częstotliwością. Z kolei 31 proc. planuje kupować produkty z drugiej ręki częściej. Na tej podstawie można przypuszczać, że zainteresowanie recommerce w najbliższych latach utrzyma się na stabilnym poziomie. Wiele jednak wskazuje, że wzrośnie.

Jednym z powodów jest większe zainteresowanie modą vintage. Platformy recommerce oraz wszelkiego rodzaju lumpeksy i komisy dają dostęp do bardzo cenionych produktów retro. Najbardziej jest to widoczne na przykładzie ubrań. Są one najczęściej kupowanymi i sprzedawanymi towarami w branży recommerce – kupuje je 83 proc. badanych, sprzedaje 79 proc. Jasno pokazuje to rozmiary tej mody.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na rosnącą popularność sektora recommerce są kwestie klimatyczne. Zakup i sprzedaż używanych rzeczy wiążą się z mniejszym śladem węglowym oraz ograniczeniem zużycia surowców. To w świecie globalnego ocieplenia i malejących zasobów ma duże znaczenie. Aspekty ekologiczne podkreślało wielu badanych.

Kobiety wspierają rozwój recommerce

Popularność recommerce wynika także z działalności kobiet. Nie tylko najczęściej kupują, ale też sprzedają używane rzeczy, napędzając rozwój sektora. Oprócz tego napędzają zmiany społeczne. Np. w podejściu do produktów z drugiej ręki (nie są już postrzegane jako symbol biedy) czy sprawach związanych z klimatem i ochroną środowiska.