Jak znaleźć ubrania które powstają z poszanowaniem planety, ludzi i zwierząt? Na pomoc zainteresowanym przyszli twórcy platformy Good on You. Aplikacja powstała w Australii. Można jednak znaleźć w niej – poza punktacją globalnych sieciówek – również oceny polskich marek.
W 2015 roku Sandra Capponi i Gordon Renouf stworzyli narzędzie, które pomaga ocenić marki odzieżowe pod kątem ich dbałości o planetę, ludzi, zwierzęta. Na stronie Good on You dostępne są również artykuły na temat etycznej i zrównoważonej mody. To prawdziwe kompendium wiedzy.
Polskie marki pod lupą
– Każdy z nas kupuje ubrania i poprzez swoje decyzje zakupowe ma ogromny wpływ na otaczający nas świat. Dostarczanie konsumentom informacji, dzięki którym mogą oni coś zmieniać podczas swoich zakupów dodaje sił i nadziei na zmianę sposobu działania firm modowych – mówi Sandra Capponi.
Aplikacja Good on You wykorzystuje publicznie dostępne informacje o firmach odzieżowych, takie jak ich raporty, opracowania organizacji ekologicznych czy systemy certyfikacji. Na tej podstawie oceniane są marki modowe. Aplikacja jest dość łatwa w nawigacji: wystarczy wpisać nazwę sprzedawcy, którego ubranie chcemy kupić i zobaczyć jego punktację. Skala ocen rozpoczyna się od najniższej „Unikamy” („We Avoid”) przez „Niewystarczająco dobre” („Not Good Enough”) i „To dopiero początek” („It’s A Start”) po „Dobry” („Good”) oraz „Świetny” („Great”).
Na Good on You znaleźć można również polskie marki. Takie jak: Reserved, Cropp, Mohito, KOKOworld, Drivemebikini, Le Petit Trou czy Magda Butrym. Przy czym zadowalające oceny otrzymały tylko KOKOworld i Drivemebikini – odpowiednio „Good” i „It’s a start”. Pozostali – „Not good enough”.
Co wpływa na ocenę Good on You
– Wierzymy, że masz prawo wiedzieć, gdzie i jak powstają twoje ubrania – kto je produkuje, z czego są wykonane, jak są traktowani pracownicy i jaki wpływ na środowisko mają produkty w całym cyklu swojego życia. (…) Dlatego zgłębiamy politykę marek, by pomóc ci przedrzeć się przez wszechobecny greenwashing – mówi współtwórczyni aplikacji.
Oprócz oceny głównej znajdziemy też cząstkowe wyniki. Dotyczą one polityki danej marki dotyczącej ochrony środowiska, zatrudnienia pracowników oraz dobrostanu zwierząt. W pierwszym przypadku pod uwagę brane są takie kwestie jak wykorzystanie i zarządzanie odpadami, w tym rodzaje materiałów. A także: trwałość produktów, zaangażowanie w obieg zamknięty, polityka dotycząca zużycia energii, emisji dwutlenku węgla czy zasobów wodnych etc. W drugim przypadku oceniany jest wpływ marki na pracowników w całym łańcuch dostaw. Obejmuje to politykę i praktyki dotyczące pracy dzieci, pracy przymusowej, bezpieczeństwa pracowników, wolności zrzeszania się, równości płci czy relacji między wypłacanym wynagrodzeniem, a możliwością utrzymania się. Przy ocenie dotyczącej dobrostanu zwierząt badane jest m.in. jak marki śledzą wykorzystanie produktów odzwierzęcych. Czy używają futer, angory, skór zwierzęcych, puchu. Sprawdzane jest też czy marka zobowiązała się do zmniejszenia ilości produktów zwierzęcych. Czy jej polityka dobrostanu zwierząt ma jasne mechanizmy wdrażania. Szczegółowe zasady punktacji można znaleźć na stronie Good on You – tu.
W każdym z tych obszarów detektywi modowi przyglądają się również jakie działania podejmują marki. Czy np. inicjują pozytywne zmiany w branży w powyższych kwestiach czy może lobbują przeciwko przepisom zwiększającym przejrzystość w ich branży.
Podsumowaniem oceny danej marki jest krótkie uzasadnienie punktacji w poszczególnych sekcjach. Na stronie można znaleźć też interesujące artykuły o etycznej modzie i ekologii. Są praktyczne wskazówki, przewodnik po materiałach i sposobach produkcji oraz aktualne tematy dla branży. Z danych właścicieli aplikacji wynika, że w 2020 roku platforma miała ponad 700 tysięcy użytkowników, na całym świecie.
Inne ratingi modowe
Oceny marek odzieżowych pod kątem ich etyczności dokonuje również brytyjski magazyn Ethical Consumer. W punktacji dodatkowo brane są pod uwagę również takie kwestie jak np. unikanie opodatkowania. Dostęp do ratingu wymaga jednak wykupienia prenumeraty.
Z kolei na stronie Fashion Checker, która ma również polską wersję językową, można sprawdzić jak marki modowe płacą swoim pracownikom. Czy zarobki osób, które szyją nasze ubrania wystarczają im na życie? Platforma ta jest częścią kampanii prowadzonej przez polską Fundację Kupuj Odpowiedzialnie wraz z innymi organizacjami z sieci Clean Clothes Campaign. Ta ostatnia zajmuje się poprawą warunków pracy i wzmacnianiem pozycji pracowników w światowym przemyśle odzieżowym.