Pierwsze partie napojów Pepsi oraz Mirinda rozlewane do butelek wykonanych w 100 proc. z przetworzonego plastiku (rPET) opuszczają polskie zakłady produkcyjne PepsiCo w Michrowie i Żninie. Napoje w nowych opakowaniach będą pojawiać się sukcesywnie na sklepowych półkach jeszcze w grudniu 2021 r.
Zmiana rodzaju opakowań wpisuje się w strategię PepsiCo pep+ (PepsiCo Positive). Zakłada ona kompleksową transformację działalności przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego rozwoju. Pod koniec 2020 roku PepsiCo złożyło w Polsce deklarację dotyczącą dalszych inwestycji w zmianę procesu produkcyjnego. Zapowiedziano ponadto wdrożenie do produkcji butelek powstałych z przetworzonego plastiku (rPET). Od grudnia br. w butelkach w 100 proc. z recyklingu produkowane są wszystkie napoje Pepsi, Pepsi MAX oraz Mirinda, a wcześniej, od lipca 2020 roku to opakowanie wprowadzono także dla marki Lipton Ice Tea.
– Jesteśmy liderem pozytywnej środowiskowo zmiany w branży spożywczej. Rozpoczęliśmy transformację w lipcu 2020 roku od opakowań herbaty mrożonej Lipton Ice Tea, przyczyniając się do realizacji modelu obiegu zamkniętego, w którym zużyte opakowania trafiają do ponownego wykorzystania – powiedział Michał Jaszczyk, prezes PepsiCo Polska. – Pod koniec ub. r. złożyliśmy istotną deklarację o dalszych inwestycjach w rozwój działań na rzecz środowiska poprzez produkcję butelek naszego flagowego napoju Pepsi, a także napoju Mirinda, z plastiku w całości pochodzącego z recyklingu. Wywiązując się z tego zobowiązania, z dumą możemy oświadczyć, że jesteśmy pierwszym tak dużym producentem napojów gazowanych w Polsce, który na większości portfolio przechodzi na butelki w 100% produkowane z rPET – dodał Michał Jaszczyk.
Nowa butelka rPET powstaje ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników trafiają do selektywnej zbiórki. Następnie plastik jest poddawany segregacji, przetwarzany w granulat, a ten we włókno poliestrowe. Z tego materiału można wytworzyć wiele różnych produktów, w tym nowe opakowania napojów. W ten sposób można skutecznie zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia i jednocześnie obniżyć poziom emisji CO2. PepsiCo szacuje, że wprowadzenie butelek w 100 proc. wykonanych z rPET obniży emisję gazów cieplarnianych w Europie nawet o ok. 40 proc. w przeliczeniu na jedną butelkę
Zrównoważony system żywieniowy
Jako jeden z największych producentów żywności i napojów na świecie.PepsiCo stale podejmuje działania na rzecz budowy bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego, w którym opakowania przetwarzane są w obiegu zamkniętym. W październiku tego rokufirma wspólnie z firmą Nestlé Polska zinaugurowało projekt ReFleks. Jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce. Ma na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów po elastycznych opakowaniach wielomateriałowych oraz z tworzyw sztucznych, takich jak np. chipsy. Istotą przedsięwzięcia jest zwiększenie poziomu recyklingu tych odpadów w naszym kraju.
PepsiCo dąży do osiągnięcia neutralności emisyjnej do roku 2040, czyli o dekadę wcześniej niż zakładają zapisy porozumienia paryskiego. Firma zobowiązała się do przyspieszenia redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu o ponad 40 proc. do roku 2030.
Butelki rPET – Polska w czołówce
Polska jest wśród 11 krajów europejskich, które przeszły lub przejdą na produkcję Pepsi w butelkach w 100 proc. z plastiku przetworzonego. Pozostałe rynki to Hiszpania i Niemcy, gdzie już doszło do wdrożenia nowych opakowań, a także Grecja i Rumunia, gdzie do zmiany dojdzie przed końcem 2021 roku. Do transformacji opakowaniowej w 2022 roku dołączą.Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Wielka Brytania, Irlandia oraz Luksemburg.