Cena pozostaje najważniejszym kryterium, którym Polacy kierują się przy zakupie produktów spożywczych. Twierdzi tak 7 na 10 osób – wynika z najnowszego raportu Farmy Świętokrzyskiej „Trendy w ekozakupach Polaków”. Na kolejnych miejscach znajdują się smak produktu oraz lokalne pochodzenie i marka. Klienci są jednak w stanie dopłacić za jakość. Już 67 proc. kupujących żywność ekologiczną twierdzi, że wyższa cena nie jest dla nich przeszkodą. Eksperci Farmy Świętokrzyskiej wskazują, że akceptacja wyższych cen to efekt rosnącej świadomości różnic pomiędzy żywnością bio a konwencjonalną.
– To naturalne, że cena jest dla klientów ważnym czynnikiem wyboru produktów spożywczych. Jednak tak jak przy każdych zakupach, rozsądnie jest wziąć pod uwagę nie tylko koszty, ale też jakość. W przypadku żywności to szczególnie ważne, ponieważ to, w jaki sposób jemy przekłada się na nasze obecne i przyszłe samopoczucie oraz zdrowie. Korzyści z wyboru żywności ekologicznej wykraczają poza finanse. Stąd część konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkt ekologiczny. Kupujący mają świadomość, że jest on bardziej odżywczy dla organizmu i nie zawiera szkodliwych pozostałości środków ochrony roślin. Rośnie też świadomość, że rolnik, aby uprawiać żywność bio musi ponieść większe nakłady finansowe wynikające m.in. z przestrzegania restrykcyjnych norm czy większego udziału pracy ludzkich rąk, czego wymaga specyfika pierwotnej produkcji ekologicznej – mówi Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Z najnowszego raportu Farmy Świętokrzyskiej „Trendy w ekozakupach Polaków” wynika, że cena produktu spożywczego jest najczęściej wskazywanym kryterium podejmowania decyzji. Na drugim miejscu znajduje się smak produktu, który jest kluczowy dla połowy (53 proc. ) respondentów. Podium ex aequo domykają kryteria, takie jak polskie lokalne pochodzenie oraz znana i lubiana przez konsumenta marka. Na każde z nich wskazała niemal jedna trzecia badanych (32 proc. ). Z kolei 29 proc. zapytanych przyznaje, że duże znaczenie ma dostępność produktów, a 28 proc. zwraca uwagę na kwestie zdrowotne. Łatwość przygotowania jest ważna dla 14 proc., a pod kątem ekologii i ochrony środowiska produkty spożywcze wybiera 11 proc. Polaków.
Bezcenne zdrowie
Ekologiczne produkty spożywcze przynajmniej raz na jakiś czas kupuje 86 proc. Polaków. Wśród nich aż 67 proc. jest w stanie za taki produkt zapłacić więcej niż za podobny, nieekologiczny. Na wyższy koszt produktu bio nie godzi się 19 proc. zapytanych. Jak wskazują eksperci Farmy Świętokrzyskiej, największym zainteresowaniem konsumentów cieszą się przede wszystkim ekologiczne owoce i warzywa, jako produkty nieprzetworzone i kojarzone ze zdrowym odżywianiem i trybem życia. Znacząca grupa osób decyduje się również na ekologiczne kiszonki.
– Nasi klienci najchętniej kupują ekologiczne sezonowe owoce i warzywa. To produkty, których jakość najłatwiej zobaczyć i ocenić już po pierwszym kontakcie w sklepie czy pierwszym zamówieniu internetowym. Efektem pandemii jest duży wzrost sprzedaży bio dań gotowych, który cały czas się utrzymuje. Patrząc na to, jak szybko rośnie świadomość konsumentów i rozwój asortymentu produktów ekologicznych możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie szukać zielonego listka na gotowych daniach obiadowych, mrożonkach czy surówkach – mówi Łukasz Gębka.